Průlomová studie dokazuje, že bloky DNA a RNA se mohly objevit zároveň již před vznikem života

Vědci identifikovali jednu sloučeninu přítomnou při počátku života / Pixabay
Dosud nejpopulárnější teorie o předchůdcích buněčného života budou asi obráceny o 180 stupňů. Vědci totiž v nové studii zjistili, že oba typy, tedy RNA i DNA, mohly existovat pospolu.

Tyto nálezy se střetávají s hypotézami, podle nichž je kyselina RNA vývojovým předchůdcem kyseliny DNA. Právě z RNA se měly vyvinout moderní buňky.

Průlomová studie se objevila v magazínu „Nature Chemistry": „Tyto nové nálezy ukazují a naznačují, že by se vědecká obec neměla řídit "RNA World" teorií, když se chce dopátrat původu života na zemi," prozradil profesor Ramanarayanan Krishnamurthy.

Podle „RNA World" teorie (poprvé mimochodem navržené v roce 1968) molekula RNA působila jako prekurzor buněčného života. Později se měla proměnit díky interakci s enzymy v DNA.

V nové teorii ovšem výzkumníci identifikovali jednu sloučeninu přítomnou při počátku života (thiouridin – což je látka vzniklá z uridinu nahrazením kyslíkového atomu sírou). A nyní jsou přesvědčení, že pomocí pár dalších (velmi reálných) chemických reakcí se thiouridin mohl zkonvertovat jak do DNA, tak i do RNA.

Tyto dva fundamentální bloky našeho (a i jiného) buněčného života se pak mohly dále kombinovat, čímž vnikly struktury ještě složitější. Daly též vzniknout prvním genům a ty se rozdělily podle síly, tak jak to známe dnes.

I když „RNA World" teorie získala za poslední půlstoletí četné příznivce, vědci stále debatují i alternativy zahájení života. Dle některých se život vyvinul z jednoduchých proteinů, jež fungovaly i jako enzymy a DNA i RNA následovaly později.