Hubbleův dalekohled objevil známky meteorologického systému na exoplanetě velikosti Jupitera

Žhavé planety typu Jupiteru, včetně WASP-31b, jsou vůči své hostitelské hvězdě vždy otočeny stejnou stranou / NASA
Hubbleův vesmírný dalekohled NASA zaznamenal překvapivě známky meteorologického systému na horké exoplanetě velikosti Jupitera s povrchovými teplotami až 1 200 ºC.

Pořízené fotografie zkoumali vědci z nizozemského institutu pro vesmírný výzkum SRON a na univerzitě v Groningenu. Jedna strana WASP-31b, exoplanety vzdálené přibližně 1305 světelných let od Země, je vždy obrácena k hostitelské hvězdě velikosti Slunce.

Mezi těmito dvěma zónami dosahují teploty až 1 200 ºC. Odborníci zde našli důkazy o výskytu hydridu chromitého při teplotách a úrovních tlaku, které umožňují transformaci mezi kapalinou a plynem a vytvářejí tak specifický meteorologický systém. Na noční straně prší, na denní straně se vyskytuje plyn.

Jde o důležitý objev, protože meteorologický systém je klíčovým prvkem, který astronomové hledají při zkoumání vhodnosti planety pro život. WASP-31b je asi 1,5krát větší než Jupiter, ale je o polovinu lehčí, obíhá kolem své hostitelské trpasličí hvězdy každých 3,4 dne.

„Žhavé planety typu Jupiteru, včetně WASP-31b, jsou vůči své hostitelské hvězdě vždy otočeny stejnou stranou,“ říká vedoucí programu SRON Exoplanets Michiel Min. Proto je na denní straně hydrid chromu v plynné a na noční straně v kapalné formě. Velký teplotní rozdíl podle teoretických modelů zřejmě vytváří silný vítr.

Exoplanety jsou příliš daleko na to, aby se k nim dostaly sondy vyrobené člověkem, ale dalekohledy dokáží nahlédnout do jejich atmosféry. Známky určitých chemikálií a teploty, slouží i k určení povětrnostních systémů. S těmito charakteristikami astronomové odvodí, jaké látky jsou obsaženy v atmosféře exoplanety.

Jednoho dne možná poslouží k nalezení důkazů o mimozemském životě. Jedním ze znaků přítomnosti života jsou důkazy o meteorologickém systému na planetě. WASP-31b je pravděpodobně příliš horký pro rozvoj života. Nalezení důkazů o meteorologickém systému v atmosféře pomáhá získat informace o vzniku meteorologických systémů v mimozemských světech. Objev hydridu chromitého na hranici mezi kapalinou a plynem připomíná mraky a déšť, jako v případě vody na Zemi.

Astronom Marrick Braam s kolegy našel důkazy zmíněného hydridu chromu v datech z Hubbleova teleskopu o atmosféře exoplanety WASP-31b. Je to poprvé, co byl hydrid chromu nalezen na horké planetě typu Jupitera a při správném tlaku a teplotě, aby fungoval jako meteorologický systém.