Japonští vědci sledovali proces, díky němuž vidí ptáci zemské magnetické pole

Tým použil v laboratoři speciální mikroskop citlivý na slabé záblesky světla / Pixabay
Je dobrodružné si představovat, jak svět vidí stěhovaví ptáci. Pro nás by to byl děsivý zážitek, něco ve vizuálním systému jim totiž umožňuje vidět magnetické pole Země, a tak mohou absolvovat dlouhé migrační lety, aniž by zabloudili. Japonští vědci jsou procesu, který za tím stojí, na stopě.

Jak to, že vidí ptáci magnetické pole Země? Tuto otázku se snaží vědci vyřešit již mnoho let. Zatím nejblíže jsou možná experti z Tokijské univerzity. Ve své nové studii údajně zjistili proces, který za touto dovedností vězí.

Tým použil v laboratoři speciální mikroskop citlivý na slabé záblesky světla. S jeho pomocí sledovali kulturu lidských buněk obsahujících materiál citlivý na světlo a pozorovali, jak tento materiál dynamicky reaguje na změny v magnetickém poli.

Změna odpovídá očekávání procesu u ptáků, při němž by se nejednalo o světlo, ale kvantový efekt. „Myslíme si, že máme silný důkaz o pozorování čistě kvantového mechanického procesu ovlivňujícího buněčnou aktivitu na chemické úrovni,” prohlásil biofyzik Jonathan Woodward.

Znamená to, že i lidské buňky na nějaké úrovni reagují na magnetické pole. Podle vědců jsou za tím fotoreceptory zvané kryptochromy. Ty se nacházejí u mnoha druhů a podílejí se na regulaci cirkadiánních rytmů. U stěhovavých ptáků, psů a dalších tvorů byly spojeny se záhadnou schopností vnímat magnetické pole.

My magnetické pole nevidíme, ale můžeme jej na nějaké malé úrovni díky těmto fotoreceptorům cítit.

Zdroj: PNAS