Již vaše příští auto si samo najde volné parkoviště, zaplatí různé poplatky a bude se bavit s přechody

 
Další 2 fotografie v galerii
Základní bezpečnostní signál bude vysílán 10x za sekundu / Pixabay
Na speciálních okruzích společnosti Bosch nedaleko amerického Detroitu se již testuje, jak bude vypadat jízda s auty zcela nové generace.

Auta blízké budoucnosti a moderní přechody (i další jednotlivé úseky cesty) spolu totiž budou neustále komunikovat. To ale bude jen jedna z výhod nové technologie zvané V2X („Vozidlo komunikující se vším po cestě").

V2X funguje na základě dedikované krátko-dosahové komunikace (DSRC), což bude nový bezdrátový standard komunikující na krátké i střední vzdálenosti. Je to dost podobný systém jako Wi-Fi a jeho dosah bude cca 300 metrů.

Všechna auta (stejně jako veškerá infrastruktura) budou signál vysílat a zároveň zpracovávat. Tak třeba – jednoduchá kamera na přechodu detekuje chodce a pošle tuto informaci všem blížícím se autům, aby mohla dát vědět řidičům a připravit brzdy.

Ale funguje to i naopak: stejně tak mohou auta informovat okolí (a logicky i další auta) o svém stavu. Auta se tedy mohou bavit mezi sebou (V2V) a stejně tak i mezi infrastrukturou (V2I). Základní bezpečnostní signál bude vysílán 10x za sekundu (odkud jede, GPS lokace, kam jede, rychlost, stav brzd, atd.).

Toto pomůže zabránit kolizím na stejném principu jako dnes již existující automatické brzdy. Kde ale tato věc skutečně exceluje, tak to je v situacích, kdy není vidět moc daleko (mlha, nešikovné úhly, nešikovně velká auta před vámi). Tehdy člověk auta a další překážky prostě nevidí, ale V2X ano.

Počítá se dokonce i s efektem zahlcení: když jsou aut stovky, nejvyšší prioritu mají ty poblíž. Podobná technologie by odstranila i známý efekt řetězového brzdění třeba u semaforů, jelikož by všem v okolí poslala zprávu, co se na silnici v nejbližší době objeví.

Vše bude podle všeho bezpečné a šifrované. A zajímavě působí i parkování. To vám bude totiž hledat nejen vlastní auto, ale tipy si budou posílat mezi sebou i samotné automobily. Bude to prostě takový pěkný malý „crowdsourcing" v praxi (zde outsourcování na všechna auta v okolí).

A kdy se to všechno začne uvádět do praxe? Počítá se s rokem 2023, kdy se má tato technologie objevit u prvního SUV.

Mohlo by vás zajímat

Reklama