Nadzvukové létání pro každého? Dopravní letadlo Boom Supersonic zvládne trasu Londýn - New York za 3 hodiny!

 
Další 4 fotografie v galerii
Bude za osm let supersonické cestování opravdu pro každého? / Boom Technology
Blake Scholl, zakladatel společnosti Boom Supersonic, a jeho tým technologů se v těchto dnech na Dubai Airshow pochlubili s nejnovějšími detaily o horké novince zvané Boom Supersonic Aircraft.

Konečně se totiž podařilo vyrobit letadlo, jež umožní cestovat i tak dlouhé trasy, které dnes většinou lidé ani raději nelétají, protože by nedělali nic jiného. Kdekdo dnes pracuje v USA a neustále cestuje mezi Evropou a USA, popřípadě musí za rodinou někam do ciziny. Pro podobné typy lidí bude cesta zkrácená na 3 hodiny a 15 minut jen pouhým mžikem dříve procestované doby!

Autoři projektu naznačili, že novinka přitom nebude nijak extrémně drahá – chtějí, aby si v roce 2025 mohl užít supersonického cestování opravdu každý. Letenka bude stát zhruba totéž, co business class dnes (2.500 USD jedna cesta). Kdo si myslí, že hlučnost bude z důvodu větší rychlosti nesnesitelná, tak se mýlí, jelikož vše bude na stejné úrovni jako u jiných letadel (evidentně kvůli určitým zákonným předpisům) a zástupci firmy vysloveně zdůraznili, že novinka bude tišší než legendární Concorde (cca o 30 %).

Supersonická stíhačka je 2,6x rychlejší než stíhačky s proudovými motory!

Veškeré tyto novinky dorazily v podstatě hned poté, co se nedávno pan Scholl pochlubil, že menší verze zařízení (označená jako Baby Boom XB-1 slibující rychlost 2330 kilometrů za hodinu) se bude testovat v ostrém provozu již za rok a že firma Boom již obdržela na 76 objednávek od pětice nejmenovaných aerolinek. Posádka má dva muže pro XB-1, jeho větší bratr má unést 55 cestujících a budou zde dvě řady, takže každý bude u okna i v uličce zároveň. Ani ta nejdelší cesta kamkoliv na světě (z Los Angeles do Sydney) mu nebude trvat déle, jak 6 hodin.

Tato stíhačka byla po celé tisícovce návštěv ve větrném tunelu vytvořena špičkovými experty na poli avioniky a to z organizací NASA, SpaceX a Boeing. Supersonická stíhačka je 2,6x rychlejší, než aktuální stíhačky s proudovými motory.

Trup letadla bude samozřejmě jen z uhlíkových vláken. Model Baby Boom XB-1 má délku 20 metrů, rozpětí 5,2 metru, maximální vzletovou hmotnost 6 120 kg, motor 3X General Electric J85-21, dolet 1000 námořních mil (1 852 km) a sviští si to rychlostí 2 330 km/h. Cestovat se bude ve výšce 18,3 kilometru, což už je výška, ze které lidé uvidí kulovité zakřivení Země.

Prozatím jsou k dispozici prostředky a díly pro celkem 10 kompletních XB-1, nicméně vývojáři předpokládají, že se pořádných rychlostí dočkáme co nevidět i v jiných oblastech – nakonec, je to už dobrých 60 let, co je proudové letectví na špičce, přitom my dnes stále musíme létat rychlostmi z roku 1960.

Problém ani tak není v tom, že by to nezvládali již autoři projektu Concorde, ale v prostém faktu, že tehdy (a až doposud) nebyla k dispozici speciální technologie (třeba uhlíková vlákna) za dostupnou cenu, proto byl zatím tento typ létání určen spíše pro pár šťastných miliardářů, než pro běžné cestující.

Mohlo by vás zajímat

Reklama