Letadla Boeing 787 je nutné po 51 dnech provozu restartovat, jinak hrozí katastrofa

 
Další 1 fotografie v galerii
Vypnutí a opětovné zapnutí letadel je považováno za dočasné řešení / Pixabay
Boeingy 787 je třeba vypnout a znovu zapnout každých 51 dní, aby se zabránilo možnému katastrofickému selhání kvůli závadě, která vede k tomu, že piloti dostávají falešná data o rychlosti letu, poloze a nadmořské výšce.

Směrnice americké vlády nyní donutí dopravce k pravidelnému odstavení letadel, aby nedošlo k poruchám v palubních počítačových systémech. Pokud zůstane letoun v provozu příliš dlouho, aniž by byl vypnut, mohou se v softwaru hromadit data a způsobit zmatek.

To může vést k nesprávným údajům o rychlosti letu, nadmořské výšce a poloze na primárních displejích, což by podle Federálního leteckého úřadu (FAA) ztížilo pilotům udržování bezpečného průběhu letu a přistání.

Letadla jsou často ponechána v provozu několik týdnů v době, kdy se posádky mění na letištích, nebo jsou během čištění a údržby připojena i přes noc. Data potom "ucpávají" systémy a dodávají pilotům nepravdivé informace. Například může dojít k omylu při udávání rychlosti a výšky letu oběma pilotům.

Dále může být ovlivněna schopnost pilotů sledovat stav motoru nebo zajišťovat správné fungování výstražného signálu. Kvůli softwarovým závadám počítač neodfiltruje zastaralá data. Dojde k ovlivnění integrované sítě založené na ethernetu - společné datové sítě, která přivádí data přímo na letové displeje v kokpitu. Záložní monitory přijímají data z jiného zdroje, a proto nejsou ovlivněny. 

Boeing odhalil potenciální scénář, při kterém by mohlo po mnoha dnech nepřetržitého zapnutí letounu dojít k chybě dat a doporučil zákazníkům, aby letouny pravidelně vypínali.  FAA to od 7. dubna leteckým operátorům přímo nařizuje, protože jde o závažnou chybu spojenou s velkými riziky. Výrobce letadel prodal tento typ letounu 59 leteckým společnostem a dnes je v USA v provozu asi 200 Boeingů 787. Vypnutí a opětovné zapnutí letadel je považováno za dočasné řešení a FAA vyzývá Boeing k provedení komplexní opravy.   

Další letadlo z flotily Boeingu, které se také potýkalo s technickými problémy, je 737 MAX. Výrobce letadla identifikoval chybu v kontrolce letadla, která má varovat před poruchou v systému při zvedání a klesání nosu letadla. Boeing zjistil, že se toto světlo rozsvítilo, i když nemělo, a v lednu to oznámil FAA.

Tento model letadla proto po dvou nehodách se 346 oběťmi musel zůstat na zemi. Steve Dickson z FAA v lednu řekl, že se tento problém analyzuje. Zatím ale není jasné, kdy bude závada odstraněna a Boeingy 737 MAX budou znovu smět létat.

Mohlo by vás zajímat

Reklama