Elektromobily potřebují speciální pneumatiky s nízkým valivým odporem

Elektromobily jsou ve srovnání se stejným modelem vozu se spalovacím motorem výrazně tišší / Pixabay
Vozidla s elektrickým a hybridním pohonem jsou těžší než jejich protějšky s běžnými motory. Při rozjíždění působí na vozovku daleko větším krouticím momentem. V ideálním případě jsou tato auta pro cestující sotva slyšitelná. Velkou roli v tom hrají i pneumatiky.

Kromě vlastností, které se od pneumatik tradičně očekávají – bezpečnost na mokrých i suchých vozovkách, přesné řízení, krátká brzdná dráha, odolnost proti aquaplaningu nebo maximální kilometrový nájezd, je pro elektromobily zvláště důležitý i nízký valivý odpor.

Vyšší hmotnost vozidel s elektrickým pohonem je způsobena bateriemi, které váží daleko více než plná palivová nádrž auta se spalovacím motorem. U hybridů to platí dvojnásobně, protože jsou vybaveny nejen spalovacím motorem, ale také elektromotorem.

V jejich útrobách najdeme jak palivovou nádrž, tak i výkonné baterie. Tato vyšší hmotnost je kompenzována vyšší nosností kostry pneumatik, které ve většině případů nesou označení symbolem XL. „Symbol XL dokládá vyšší index zatížení pneumatik,“ říká Andreas Schlenke z Continentalu. „V současné době probíhají snahy o standardizaci pneumatik, které mají ještě větší nosnost. Ty budou velmi pravděpodobně označeny symbolem XL+. Minimalizace opotřebení způsobené vysokým krouticím momentem při rozjezdu vyžaduje i změny dezénu a směsi, ze které je vyroben.“

Pro velmi nízký valivý odpor je nutné současně upravit dezén běhounu, použité směsi, konstrukci pneumatiky (zejména její bočnice) a také snižováním celkové hmotnosti. Všechna tato opatření je nutné pečlivě zkoordinovat pro zachování maximální bezpečnosti pneumatik.

Elektromobily jsou ve srovnání se stejným modelem vozu se spalovacím motorem výrazně tišší, a proto je důležité snížit hlučnost pneumatik na minimum. Toho lze dosáhnout přidáním speciální pěnové vrstvy do pneumatiky –  technologie Continental ContiSilent.

Pneumatiky s technologií ContiSilent se na první pohled ničím neliší. Dezén, design bočnice i informace na bočnici jsou podobné jako u běžných modelů. A protože se téměř všechny tyto pneumatiky pro elektromobily a hybridní vozidla dodávají jako originální vybavení, doprovází povinné a standardní informace na bočnici také kód OE.

Mohlo by vás zajímat

Reklama