Tuzemské firmy málo modernizují, jejich vozové parky tvoří stále hlavně auta na naftu a benzín

Nejméně zaváděným typem pohonu jsou v českých firmách plug-in hybridní vozy / Pixabay
Využívání alternativních pohonů je v tuzemsku hluboko pod průměrem EU. Podle aktuálního průzkumu má jen 14 % českých firem ve svém vozovém parku alespoň jeden typ vozidel s alternativními technologiemi.

Evropský průměr přitom činí 34 % a Česko tak zaostává i za Tureckem a Ruskem, kde je tento podíl pohonů dvojnásobný, respektive o polovinu vyšší.

Podle průzkumu Arval Mobility Observatory 2020 využívají české firmy z alternativní pohonů nejvíce dva typy – hybridy typu full hybrid a stlačený zemní plyn (CNG). V zavádění vozů na CNG je Česko na hodnotě evropského průměru a převyšuje své dva sousedy, Německo a Rakousko.

Ve srovnání s ostatními 19 zeměmi zahrnutými do průzkumu u hybridních vozidel i přes jejich rostoucí popularitu stále zaostáváme. Vozy s jinými alternativními technologiemi jsou v tuzemských fleetech jen zřídka. „Nejméně zaváděným typem pohonu jsou plug-in hybridní vozy, kde je Česko na konci evropského žebříčku a překonávají ho i státy jako Polsko, Rusko nebo Turecko. Bateriové elektromobily se objevují ve 4 % firemních flotil, což je hluboko pod evropským průměrem, který je čtyřnásobně vyšší,“ shrnuje výsledky průzkumu Tomáš Kadeřábek ze společnosti Arval.

Ačkoli jsou alternativní pohony podle odborníků směr, kterým se bude automobilový průmysl v budoucnu ubírat, pořizovací cena takových vozů zůstává i nadále vysoká. I proto většina českých firem upřednostňuje vozy s pohonem na naftu a benzin. České firmy jsou v zavádění alternativních pohonů do svých vozových parků stále zdrženlivé a výrazně převažují vozy se spalovacími motory na naftu 54 % a benzín 42%. Jen velmi malé procento pak tvoří automobily na alternativní typy paliv.

„V poslední době zaznamenáváme zvýšený zájem firem i malých živnostníků o financování ekologičtějších vozů prostřednictvím operativního leasingu. Firmy tak mají už za první splátku k dispozici automobily s nižší uhlíkovou stopou a nižšími náklady na palivo. K tomu se vážou další výhody, například nulová silniční daň nebo nižší či nulové poplatky za dálniční známku," upozorňuje Tomáš Kadeřábek.

České firmy jsou i přes výhody alternativních pohonů k jejich zavádění zdrženlivé. Podle odborníků brání jejich většímu rozšíření u nás například nízká hustota sítě dobíjecích stanic pro elektromobily a délka jejich nabíjení. Vozy na stlačený zemní plyn zase mají omezené možnosti parkování, protože nemohou vjíždět do většiny podzemních garáží.

Význam alternativních pohonů však bude i nadále stoupat a státy EU už v současnosti zavádějí zvýhodnění, která mají vyvážit vysoké pořizovací náklady. Ta se týkají například snazšího přístupu do měst s nízkoemisními zónami či přednosti při zadávání veřejných zakázek, u kterých jsou ekologické aktivity jednotlivých firem zohledňovány.  

Mohlo by vás zajímat

Reklama