Nákladní loď Oceanbird s pěti ohromnými speciálními plachtami přepraví přes Atlantik tisíce automobilů

 
Další 2 fotografie v galerii
Transatlantická plavba na lodi bude trvat přibližně 12 dní / Wallenius Marine
Švédská společnost Wallenius Marine představila koncept nákladního plavidla s 80 metrů vysokými zatahovacími pevnými plachtami, které podle ní mohou snížit emise lodní přepravy o 90 procent.

198 metrů dlouhé a 39 metrů široké aerodynamické plavidlo Oceanbird dokáže přepravit 7 000 automobilů průměrnou rychlostí 18 km za hodinu, poháněné převážně větrem.

Transatlantická plavba na lodi bude trvat přibližně 12 dní, jen o něco déle, než cestují dnešní nákladní lodě na fosilní paliva. Stockholmští designéři z Wallenius Marine úspěšně dokončili námořní zkoušky 6 metrů dlouhého modelu jako přípravu na stavbu prototypu.

Vítr je nejzajímavějším zdrojem energie pro transporty přes oceán. S 80 metrů vysokými křídlovými plachtami na Oceanbirdu vznikají transoceánské nákladní lodě budoucnosti.

Jde o nákladově velmi efektivní způsob přepravy zboží a surovin. Dieselové motory znamenají rychlejší přejezdy, ale pro životní prostředí nejsou příznivé, protože emitují oxid uhličitý, síru a další škodlivé plyny. Ekologičtější alternativou je podle Wallenius Marine větrná energie. Vytvořená loď má více společného s křídly letadla než s tradičními plachtami a lodními lany. 

Plachty jsou vyrobeny ze směsi kovu a kompozitu a jsou dvakrát vyšší než plachty na největších plachetnicích současnosti. Neuvěřitelná výška plachet využívá maximální možnou sílu větru při současném snižování emisí. Vítr původně pomohl lidstvu objevit vzdálené oblasti naší planety a nyní je může pomoci zachovat. Oceanbird je revoluční technologií, která ukončí éru nákladních lodí poháněných fosiliemi. Dosud nikdo nedokázal využít vítr pro pohon nákladních lodí plujících přes Atlantik, které mají 7000 vozů ve svém trupu. 

Vysoké křídlové plachty bude možné zatáhnout o 60 metrů, aby se jim zabránilo v nárazu do mostních pilířů a bylo možné upravit využití větru. Zatahování bude řídit rychlost a kompenzovat kolísání větrného zatížení. 

Plavidlo bude také vybaveno motory, které jim umožní manévrování do přístavu a ven z přístavu a posílení větrné energie v případě nouze. Zatím se společnost nerozhodla, čím budou poháněny motory, ale zvažuje kapalný bioplyn, obnovitelné palivo vyrobené ze zbytků z rybářského průmyslu. Otázkou je také velikost posádky.

Na lodích této velikosti obvykle tvoří posádku 18 námořníků. Uvažují ale o menším počtu, předpisy to ovšem zatím neumožňují. Loď bude pro zákazníky připravena k objednání na konci roku 2021. První loď by mohla být dodána koncem roku 2024, cena plavidla ale zatím nebyla zveřejněna. 

Mohlo by vás zajímat

Reklama