- Anna Novotná
- Doprava
- 26. září 2020
- 08:38
Kola sportovních vozů bude už brzy roztáčet elektřina. Znamená to, že řev motorů utichne?
Automobilky tedy mohou obří pokutu za překročení limitu zaplatit, což se jim samozřejmě nechce, nebo mohou silné motory a ultrasportovní vozy vyřadit z nabídky a prodávat jen vozy s malými motory a ještě to proložit elektromobily. Co na to ale klienti? Ti si chtějí dál užívat radost za volantem a zážitky z jízdy. Proto automobilky uvádějí na trh supersportovní auta s emisemi na úrovni minivozů. Tuto alchymii zvládli například u Peugeotu, přičemž si na pomoc vzali elektromotor.
„Je třeba definovat nový typ výkonu, takový, který přinášejí auta s elektrickým pohonem. Jde o nové pocity a zážitky z jízdy. S elektromotorem zahajujeme éru točivého momentu a výkonu, jakých ještě nikdy nebylo v rámci sériové výroby Peugeotu dosaženo. Pouštíme se na novou cestu a musíme se naučit znovu se učit. Vynulovat počítadla, ovládnout nové technologie a dobýt nová území,“ říká ředitel divize Peugeot Sport, François Wales.
Peugeot Sport je sportovní divizí, jejíž úkolem je budovat sportovní image Peugeotu vytvářením závodních vozů a vyhráváním různých disciplín motoristického sportu. To po mnoho let plnila přímo ukázkově. Závodní speciály, které vyšly z dílen Peugeot Sportu, vyhrály, co se dalo: Dakar, 24 hodin Le Mans, Pikes Peak, různé rallyové a rallycrossové šampionáty a dokonce se objevily i ve Formuli 1. Z těchto úspěchů zřejmě značka Peugeot usoudila, že by bylo dobré využít dovednosti a know-how sportovní divize k vytváření sériových sportovních vozů pro nejnáročnější klienty. Tak vznikla řada Peugeot Sport Engineered, jejíž prvními představiteli jsou fastback Peugeot 508 a kombi 508 SW.
Inženýři Peugeot Sportu si poradili i s emisními omezeními současné doby a stvořili sportovní vozy poháněné hybridními pohony, tedy kombinací spalovacího a elektrického motoru. Nové modely 508 a 508 SW Peugeot Sport Engineered mají pod kapotou hned dva elektromotory. Jeden je umístěn v přední části spolu se spalovacím motorem, druhý je v zadní části, kde pohání zadní kola. Díky tomu má tento hybridní vůz pohon všech čtyř kol, což mu zajišťuje optimální pohyblivost a stabilitu v každém terénu a za všech klimatických podmínek.
Výhodou hybridního systému jsou nízké emise CO2. 508 v provedení fastback i SW dosahuje v rámci své kategorie rekordně nízkou úroveň CO2 a to 46 g/km, což odpovídá spotřebě 2,03 l/100 km (dle protokolu WLTP). Majitelé vozu si tedy mohou s čistým svědomím užívat ohromující sportovní charakteristiky: výkon 360 koní, zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,2 vteřin, z 80 na 120 km/h za 3 vteřiny a maximální elektronicky řízená rychlost 250 km/h.
Řidič si může zvolit, zda pojede zcela nehlučně, či naopak dá hřmění motoru volný průběh. Na výběr je pět jízdních režimů: čistě elektrický k dispozici na 42 kilometrů, komfortní s měkčím odpružením, hybridní optimalizující využití paliva a elektřiny, sportovní poskytující maximální výkon a konečně 4WD pro jízdu v terénu a dokonalou stabilitu.
Nezbytnou součástí hybridního ústrojí je baterie. Ta je ve voze 508 Peugeot Sport Engineered uložena tak, že objem kabiny a zavazadlového prostoru je stejný jako u běžných verzí vybavených spalovacími motory. Pro plné dobití baterie je třeba 7 hodin, dobíjíte-li pomocí běžné domácí zásuvky, se zesílenou zásuvkou zkrátíte čas na polovinu a s použitím Wall boxu vám stačí i pouhé dvě hodiny.
508 Peugeot Sport Engineered zatím v Česku nekoupíte, nicméně jeho sourozenci Peugeot 508 a 508 SW s klasickým spalovacím motorem i s plug-in hybridním pohonem jsou běžně v prodeji v koncesionářské síti Peugeot.
Sdílení
Twitter
Komentáře
Email