Reklama

I v rychle jedoucím vlaku bude díky nové technologii komfortní telefonování a surfování po internetu

 
Dalších 5 fotografií v galerii
Tradiční skla oken ve vlaku jsou překážkou dobrého příjmu mobilního signálu / Pixabay
Řada z nás to moc dobře zná: při jízdě vlakem je často potřeba velká trpělivost při surfování po internetu. Ve vysokorychlostních vlacích se míra úspěšnosti zobrazování internetových stránek pohybuje v rozmezí 41 až 65 % v závislosti na poskytovateli mobilní sítě.

Problém spoČívÁ v tom, že skla oken kolejových vozidel jsou velkou překážkou dobrého příjmu mobilního signálu. Oslabení signálu je zapříčiněno tradičním řešením okenních skel, jejichž metalický povrch chrání interiér vozu před teplem a slunečním zářením. Pokovením skel jsou blokovány také elektromagnetické vlny.

Nová technologie společnosti Siemens by ovšem tento problém měla poslat do minulosti: regionální elektrické jednotky Desiro HC, které budou jezdit v rýnsko-rúrském regionu v Německu již koncem letošního roku, jsou vůbec prvními sériově vyráběnými vozidly s nově řešeným povrchem skel pro usnadnění příjmu mobilního signálu.

Ten umožňuje průchod rádiových elektromagnetických vln až 500krát snadněji, než konvenční okna se skly s pokoveným povrchem. Díky tomu budou moci cestující pohodlně surfovat po internetu a telefonovat bez potřeby zvláštního zesilovače mobilního signálu ve voze.

A jak to přesně funguje? Nově vyvinutá speciální vrstva pro ochranu interiéru vozu před slunečním zářením totiž umožňuje volný prostup rádiového signálu. To je možné díky jemnému vzoru (rastru), který je vytvářen pomocí laseru a přerušuje elektricky vodivou průhlednou vrstvu. Ve vysokorychlostních vlacích umožňuje toto řešení přenést dovnitř do vozu mobilní signál v pracovních kmitočtových pásmech nejméně 50krát silněji, než při použití běžných pokovených skel.

Nové řešení okenních skel umožňuje průchod všech frekvencí užitečných pro mobilní komunikaci. A navíc, budoucí mobilní standardy, jako je 5G, budou uvnitř vozu již k dispozici. Bez potíží totiž projdou nově řešenými okny, zatímco elektronické zesilovací moduly, používané k zesílení mobilního signálu ve vozech s běžnými okny s velkým útlumem elektromagnetického pole, bude nutné pro nové mobilní standardy přepracovat.

 
Buďte první

Mohlo by vás zajímat