Tatra vloni prodala 1277 vozů a zahájila vývoj vozu s vodíkovým pohonem

Tatra získala vloni zásadní armádní zakázky v zemích NATO / TATRA TRUCKS
Společnost TATRA TRUCKS dokázala za rok 2021 prodat více vozů, než plánovala. Zákazníkům dodala celkem 1277 automobilů, získala také zásadní armádní zakázky v zemích NATO a zahájila vývoj vozu s vodíkovým pohonem.

V roce 2020 TATRA navzdory pandemické situaci nezastavila ani na den výrobu, a i díky tomu splnila svůj plán a prodala 1186 vozidel.

Na rok 2021 TATRA TRUCKS plánovala prodej 1220 kusů vozů, tento počet se jí nakonec podařilo navýšit, když zákazníkům dodala 1277 automobilů. Z tohoto počtu přibližně 40 procent putovalo na trhy v Česku a na Slovensku, zbytek byl určen na export.

Co se týče poměru vyrobených vozů rozdělených do hlavních segmentů, 40 procent odebrali zákazníci v civilní sféře, 10 procent bylo určeno pro záchranné složky a 50 procent automobilka dodala v rámci armádních zakázek. „TATRA měla loni velmi úspěšný rok a tento trend by měl pokračovat i letos vzhledem k tomu, že registrujeme silnou poptávku zákazníků po našich vozidlech," sdělil Pavel Lazar, generální ředitel a předseda představenstva společnosti TATRA TRUCKS, a dodal: „Minulý rok jsme získali i průlomové vojenské zakázky v Belgii a Německu, které nám mohou zásadně pomoci prosadit se v širším měřítku v prostředí armád NATO."

Právě zakázka na vozidla pro belgickou armádu představuje vůbec největší armádní projekt pro Tatru nejen za minulý rok, ale i za poslední léta. TATRA TRUCKS ve spolupráci s partnerskou automobilkou DAF Trucks totiž do Belgie dodá 879 logistických nákladních vozidel řady CF na tatrováckých platformách 4x4 a 8x8. 

V minulém roce TATRA TRUCKS zaznamenala ještě jeden velký obchodní úspěch v rámci NATO na západ od českých hranic. Německý Bundeswehr totiž loni na podzim objednal 76 nových hasičských vozidel na podvozku TATRA FORCE, která vzniknou ve spolupráci s partnerskou firmou Rosenbauer.

Loni TATRA TRUCKS také dokončila dodávku tří desítek tatrovek s hákovými nakladači pro českou armádu a pracuje na programu nových kolových samohybných houfnic a systémů protivzdušné obrany, pro které má armádě dodat příslušné podvozky.

TATRA vyrobila i první vozidla pro českou armádou objednané nové mobilní 3D radary MADR, speciální vozidla komunikačního rušení STARKOM nebo podvozky pro obrněná vozidla TITUS. Na veletrhu IDET zástupci Tatry navíc podepsali se státním podnikem VOP CZ smlouvu na dodávky dalších podvozků pro cisternová vozidla rovněž určená pro AČR. V minulém roce byly také zahájeny dodávky prvních desítek kusů vozů TATRA FORCE pro ozbrojené síly Ukrajiny.

Loňský rok přinesl také start vývoje prototypu vozu TATRA s vodíkovým pohonem, na kterém kopřivnická automobilka spolupracuje s několika českými výzkumnými organizacemi a vysokoškolskými pracovišti v čele s Ústavem jaderného výzkumu Řež. „Pro projekt použijeme podvozek řady TATRA FORCE ve speciálním provedení, který je určen pro těžební průmysl, abychom vůz mohli odzkoušet v těch nejnáročnějších podmínkách. TATRA také zajistí kompletní integraci všech komponent a systémů pohonu. Pokud půjde vše podle plánu, na konci tohoto roku by měl být hotov první prototyp určený k testování," vysvětlil Radomír Smolka, ředitel výzkumu a vývoje společnosti TATRA TRUCKS.

Zdroj: TATRA TRUCKS

Mohlo by vás zajímat

Reklama