Česká republika má první nádraží ovládané plně na dálku, zcela bez výpravčích i pokladních

S pokračující modernizací české železnice přibývá nádraží, na kterých už nepracují žádní dopravní zaměstnanci / Pixabay
Budovy vybavené časovým zámkem a vzdáleným monitoringem vnitřních prostor představují budoucnost nádraží bez výpravčích a pokladních. Pilotním projektem v Česku je nádraží ve Stráži nad Ohří v Karlovarském kraji.

První čistě bezobslužné vlakové nádraží, které je zabezpečené na dálku, testuje Správa železnic (SŽ) s bezpečnostní agenturou Securitas ČR. Nachází se ve Stráži nad Ohří v Karlovarském kraji a v rámci pilotního projektu automaticky zamyká a odemyká nádražní budovu a příchod k vlakovým nástupištím na časový zámek.

Vnitřní prostory budovy jsou vybaveny monitorovacím kamerovým systémem napojeným na vzdálený pult ostrahy Securitas Operations Center (SOC).

Budova se automaticky zamkne určitou dobu po příjezdu posledního vlakového spoje a po předchozí vizuální kontrole čekárny operátorem SOC a odemyká se s dostatečným časovým předstihem před příjezdem prvního ranního spoje.

Před nasazením tohoto řešení budovu odemykali a zamykali pracovníci najaté výjezdové služby, kteří ale mohli být odvoláni na jiný mimořádný výjezd a cestující se pak nemohli dostat do budovy nádraží a k nástupišti. Časový zámek však neznamená, že by opozdilci museli na nádraží nedobrovolně nocovat.

„V případě, že se některý z cestujících zdrží v budově nádraží, operátor SOC ho prostřednictvím reproduktoru v nádražní budově vyzve, aby opustil střežený prostor. Pokud by přeci jenom v budově někdo zůstal zamčený, může mu operátor SOC na dálku odemknout,“ říká Jan Peroutka, technický ředitel společnosti Securitas ČR. „Pouze v případě, že nelze situaci vyřešit vzdáleně pomocí instrukcí přes mikrofon, operátor SOC povolá mobilní jednotku, která zjedná pořádek. Budovu nádraží se tedy od uzamčení do otevření nepřetržitě monitoruje přes SOC, aniž by byla nutná fyzická přítomnost ostrahy,“ dodává Jan Peroutka.

„S pokračující modernizací české železnice přibývá nádraží, na kterých už nepracují žádní dopravní zaměstnanci. Přesto i v nich chceme nabízet cestujícím příjemné prostředí při čekání na vlak. Proto jsme se rozhodli zapojit do projektu dálkového uzamykání čekáren. Časovač zámků lze vždy nastavit podle místních podmínek, na bezpečí cestujících dohlíží kamerový systém. Věřím, že se díky dobrým zkušenostem ze Stráže nad Ohří podaří rozšířit tento systém i na další naše nádraží,“ říká ředitel odboru bezpečnosti a krizového řízení Správy železnic Vladimír Abraham.

Automatizovaná vzdálená správa a monitoring budovy nádraží umožňují objekt zamykat a odemykat dle potřeby (stabilně se nastaví automatický čas zamykání a odemykání, ale operátor SOC může odemykat a zamykat i mimo tyto určené časy), přičemž prostory čekárny a vstupních dveří jsou v době, kdy je objekt uzamčen, pod neustálou kontrolou monitorovacích kamer.

Toto řešení je efektivnější, nezávisí na fyzické přítomnosti mobilní jednotky a je také finančně míň náročné. Vzhledem ke stoupajícímu počtu nádražních objektů bez výpravčích a pokladních je pravděpodobné, že poptávka po podobném řešení bude stoupat.

Pilotní provoz plně automaticky a vzdáleně ovládaného nádraží ve Stráži nad Ohří funguje od roku 2022 a předcházely mu dva a až tři roky diskusí. Po vyhodnocení tohoto řešení ze strany zadavatele uvažuje SŽ o jeho plošném nasazení v celé České republice.

Zdroj: Správa železnic, Securitas ČR

Mohlo by vás zajímat

Reklama