Již v příští dekádě budeme řídit auta jako letadla: Zvládnou to však dnešní řidiči?

 
Další 3 fotografie v galerii
Nad vozem a jeho řízením by elektronika měla nepřetržitou autoritu - jako v letadle / Pixabay
Aktivní dynamické řízení bude k dispozici možná už za 5 let. Velmi dobře koresponduje s trendy elektromobility a autonomního řízení, jaké nároky bude ovšem klást na nás jako řidiče?

Konstruktéři aut řeší podobné dilema jako dříve letečtí inženýři. Pokud se posune těžiště auta výrazně směrem dozadu, zvýší se jeho agilita. Vůz se ale chová natolik nestabilně, že je čím dál těžší jej manuálně uřídit, zejména ve vysokých rychlostech.

V případě letadel už je problém vyřešen: elektronická řídicí jednotka v systémech „fly by wire“ mnohem rychleji a citlivěji reguluje průběh letu sama a letadlo tak uměle stabilizuje.

Podobný princip by mohl fungovat i u aut – řidič auta vybaveného technologií „drive by wire“ by otočením volantu nebo sešlápnutím brzdy či plynu neovládal přímo kola a motor, nýbrž pouze řídicí jednotku, která by po vyhodnocení všech vstupů ze senzorů rychle a spolehlivě regulovala například natočení každého kola i na něj aplikovaný hnací nebo brzdný moment.

Nad vozem a jeho řízením by tak elektronika měla nepřetržitou a plnou autoritu – to je zásadní rozdíl od existujících asistenčních systémů jako ABS, ESP, ASR a podobných.

Tato technologie zatím není na trhu k dispozici, přitom je již leteckým průmyslem ověřená a znamenala by podstatné zvýšení dosažitelných výkonů a bezpečnosti řízení, zvláště u agilních aut určených pro velmi rychlou jízdu. Ve spolupráci s laboratoří Porsche Engineering připravil tým Martina Hromčíka z katedry řídicí techniky FEL ČVUT první experimenty k ověření přínosu myšlenky řízení „drive by wire“ na výzkumném vozidle a úspěšně vyzkoušeli jízdu na testovacím polygonu.

Podle vědců bude aktivní dynamické řízení na trhu k dispozici už za 5 až 10 let. Dobře koresponduje s trendy elektromobility a autonomního řízení. Chceme-li jezdit výkonnými, živými auty a zároveň potřebujeme, aby byla stabilní a měla nízkou spotřebu, potřebujeme využít tuto technologii osvědčenou u letadel. Teoreticky, ani prakticky, tomu nic nebrání.

Mohlo by vás zajímat

Reklama