Čtvrtina řidičů má zkušenost s nehodou na parkovišti, bouraček při parkování přibylo

Pro případ nehody nejen stojícího vozidla v současné době používá stále více řidičů autokamery / Pixabay
Nehod se zaparkovanými auty se každý rok odehraje v Česku přes dvacet tisíc. Trendy ukazují, že v meziročním srovnání dochází k nárůstu o stovky případů.

Z průzkumu výrobce autokamer Nextbase přitom vyplývá, že srážky na parkovištích nejsou řidičům ve střední Evropě cizí a škody jsou nemalé. Ze statistik Centra dopravního výzkumu dle dat dodaných Policií České republiky vyplývá, že za loňský rok došlo celkem ke 23 026 nehodám se zaparkovaným nebo odstaveným vozidlem.

Počet těchto nehod není o moc nižší, než u srážek s jedoucími vozidly – těch bylo za rok 2023 celkem 27 058. Data tak ukazují, že v podstatě podobné nebezpečí nehody hrozí ať už stojíte, či parkujete, nebo přímo za jízdy. Počet nehod se zaparkovanými a odstavenými vozidly v posledních třech letech mírně stoupá, v roce 2022 šlo o 22 619 nehod, za rok 2021 pak 22 151 incidentů.

Oficiální údaje se ale týkají pouze nehod nahlášených Policií České republiky, reálně jich bude mnohem více, buď z důvodu ujetí od nehody, nebo nepozornosti poškozeného řidiče, který nad škodou na svém vozidle mávne rukou.

Z průzkumu výrobce palubních kamer, společnosti Nextbase, vyplývá, že s nehodami na parkovištích, při nichž došlo ke škodě na vozidle vlastním nebo cizím zaviněním, má zkušenost 27 procent řidičů.

Ve 43 procentech nehod pak došlo ke škodám do částky 25 tisíc korun. I poškození vozidla na parkovišti – například před obchodním domem, u sportovních nebo lyžařských středisek, v podzemních garážích či ve městech – lze řešit pojistkou, oba účastníci musí vyplnit záznam o nehodě a ten dodat svým pojišťovnám. Problémy však nastávají, když viník nehody ujede nebo odmítne záznam o nehodě sepsat či vinu popírá.
 
S ujetím od nehody má dle průzkumu společnosti Nextbase, zpracovaného agenturou Ipsos, až 15 procent českých řidičů. Jde přitom o přestupek (opuštění místa nehody) sankcionovaný od letošního roku pokutou ve správním řízení ve výši 7000 až 25 000 Kč, čtyřmi trestnými body a případně zákazem řízení na 4 až 6 měsíců. Stejně jako v případě viníkova odmítnutí sepsat záznam o nehodě je i u ujetí od nehody nezbytné zajistit si svědky a incident řešit přes policii, i když to může chvíli trvat.

Se svědectvím pomáhá technika

Pro případ nehody nejen stojícího vozidla v současné době používá stále více řidičů autokamery. Některé automobilky je dodávají integrované již z výroby (například Tesla nebo BMW), nicméně většina vozidel na tuzemských silnicích jimi automaticky vybavena není. Jejich majitelé pak pro ochranu volí doplňkové palubní kamery, které využijí nejen při parkování, ale také při jízdě.

„Pro optimální ochranu svého majetku by řidiči neměli sahat po nejlacinějších modelech, které umí pracovat pouze za ideálních podmínek a postrádají moderní funkce nebo vysoké rozlišení,“ vysvětluje Laszlo Szalontai ze společnosti Nextbase. „Pro dobře čitelný záznam, který lze použít jako důkaz, je nutné zachytit důležité detaily – dopravní situaci, registrační značky. Nečitelný záznam vám k ničemu neposlouží, zvlášť pokud k nehodě dojde za šera, v noci nebo třeba v podzemních garážích, tedy ve zhoršených světelných podmínkách. Není také neobvyklé, že je viník nehody agresivní a snaží se poškozeného zastrašit – i v takových případech oceníte autokameru jako zcela nestranného svědka,“ upozorňuje Szalontai.
 
Neocenitelnou funkcí je u palubních kamer parkovací režim, který bdí i když se od vozidla vzdálíte. „Ten například v autokamerách Nextbase rozpozná, že bylo auto zaparkováno, a přepne kameru do režimu vysoké citlivosti. Senzor zrychlení (tzv. G-Senzor) pak rozezná jakýkoli náraz nebo otřes auta a spustí nahrávání z přední a případně i zadní kamery, pokud je jí vůz vybaven. Současně dojde k uzamknutí záznamu na paměťové kartě, aby nehrozilo jeho nechtěné přemazání novým videem,“ doplňuje Szalontai.

Dle dat průzkumu se tak vzhledem k typické škodě při parkování může koupě kvalitní palubní kamery (typicky v ceně od cca 4500 do 6500 Kč) vyplatit, zvláště v případě vícero nehod v průběhu vlastnictví vozidla.

Zdroj: Centrum dopravního výzkumu, Nextbase

Mohlo by vás zajímat

Reklama