Další zbraní v hybridní válce s Ruskem je podle odborníků elektromobilita

Elektromobilita se jako téma s politickým a společenským přesahem ruské propagandě výborně hodí / Pixabay
Názor na rozvoj elektromobility rozděluje v Česku společnost na dva nesmiřitelné tábory již řadu let. Přitom je elektromobilita trendem, který už pravděpodobně vůbec nic nezvrátí. Například již v roce 2022 bylo v Evropě 12 % všech prodaných aut plně elektrických a křivka stále stoupá.

Tradiční konzervativismus, ale pravděpodobně i nižší kupní síla obyvatelstva, drží Česko dle webu Čistá doprava na chvostu prodejů elektrických aut v Evropě s pouhými 2,8 %. A nyní se ukazuje, že náladu obyvatelstva na tento technologický pokrok podkopává ještě něco jiného.

"Ukazuje se, že elektromobilita je polarizující téma srovnatelné s migrací, problematikou LGBT nebo očkováním proti covidu. Není proto žádné překvapení, že hraje významnou roli také v informační válce, která dlouhodobě probíhá na sociálních sítích a v médiích jako součást hybridního konfliktu souvisejícího s válkou na Ukrajině. Ruská propaganda elektromobilitu systematicky využívá také pro manipulaci české veřejnosti," upozroňuje Ondřej Tyleček, ředitel kreativní agentury Fairy Tailors.

Informace jsou zbraň a informační válka je od nepaměti součástí vojenských konfliktů. Jejím cílem je destabilizovat nepřítele a vyvolat morální krizi. S přispěním dalších faktorů – zejména algoritmů sociálních sítí, které nás uzavírají do komnaty ozvěn bez názorové plurality – nakonec zcela ztrácíme schopnost shodnout se na tom, co je dobré a špatné, bezpečné a nebezpečné. Výsledkem je rozpad sdílených hodnot, nedůvěra v instituce a rozdělená společnost.

Ruská propaganda umí s informacemi velmi dobře pracovat a využít je ke svým záměrům. Skrze trollí farmy dostává své narativy do prokremelsky smýšlejících médií a skupin na sociálních sítích, z nichž pak informace skrze sdílení putují k širšímu, méně vyhraněnému publiku. Cílem není udělat z Čechů zastánce Ruska, ale rozmělnit fakta a vzbudit v nás pochybnosti.

"Elektromobilita se jako téma s politickým a společenským přesahem ruské propagandě výborně hodí k tomu, aby za pomocí argumentačních faulů, tlaku na emoce a dezinterpretace faktů prezentovala EU jako neschopný a od skutečného života odtržený byrokratický moloch, který svým občanům proti jejich vůli a v rozporu se zdravým rozumem nutí Green Deal, jehož součástí je také balíček Fit for 55, který předpokládá, že od roku 2035 bude v EU povolen pouze prodej bezemisních vozidel," doplňuje Ondřej Tyleček.

Některé nepravdivé narativy si nakonec úspěšně našly cestu až do většinového pohledu na elektromobilitu. "Také jste si třeba mysleli, že elektromobily hoří častěji než auta se spalovacím motorem? Právě to je obrázek, který u nás systematicky buduje ruská pátá kolona zastoupená například paní poslankyní Karlou Maříkovou, která sdílela dezinformaci o údajném požáru ve skladu elektromobilů v USA, zatímco ve skutečnosti hořely běžné vozy v Austrálii," uzavírá Ondřej Tyleček.

Stejně jako všechny jiné investice i elektromobilita potřebuje nějakou dobu na amortizaci. Jsme v podobné situaci, jako když nastupovaly barevné televizory. Nejdřív byly velmi drahé a pořídilo si je jen pár vybraných jedinců. S rostoucím počtem se jejich cena snižovala. Přirozenou cestou je tento proces velmi dlouhý. Současné státní pobídky a dotace celý proces jenom urychlí.

Zdroj: European Commission, Čistá doprava, Fairy Tailors

Mohlo by vás zajímat

Reklama