- Monika Moorová
- Doprava
- 01. srpna 2018
- 13:15
První přechod pro chodce znali už v Pompejích a jízdu vpravo propagoval Napoleon
Pravda, jezdily tam jenom povozy, ale i tak hrozilo riziko srážky. Začaly se zde proto používat pásy vyvýšených kamenů, které chodcům jednoznačně určovaly, kudy se mohou bezpečně vydat přes vozovku. Pokud byste se vydali do Pompejí, můžete tam tyto přechody vidět ještě dnes.
Zebry má na svědomí Londýn
Bílé čáry se poprvé objevují v Londýně roku 1926. Tabulka s nápisem "Přejděte zde, prosím" jednoznačně napovídá, kudy se mají chodci vydat. Později od roku 1934 na přechody upozorňují ještě oranžové koule na černobílých sloupech. Jenže tyhle skleněné koule se často stávají terčem různých vandalů, kteří je rozbíjejí.
Proto se od roku 1952 místo koulí nakonec ujmou nerozbitná stínítka z plastu. Bílé pruhy už ale nikdo nesmaže. V roce 1952 už je jich ve Velké Británii hned několik - připomínají tedy zebru. K nám se přechody v dnešní podobě dostanou o pouhý rok později.
Dobyvatel přikazuje jezdit napravo
Velké vozy tažené více páry koní - to je první krok k jízdě vpravo. Zejména francouzští povozníci mají ve zvyku sednout si na posledního koně nalevo. Aby měli správný přehled o situaci na silnici, je v jejich zájmu jet vpravo a mít tak míjející vozy na levé straně. Díky tomu už v roce 1794 zavedou zákon o jízdě vpravo.
Dlužno ale dodat, že Dánové byli ještě rychlejší - nařízení o dopravě vpravo zavedli už o rok dříve. Tenhle typ dopravy ostatně propaguje i císař Napoleon I. Bonaparte. Dokonce natolik, že třeba v zemích, které se svojí armádou okupuje, to hned nařídí. Díky tomu se začne jezdit vpravo třeba v Belgii. Na druhou stranu všechno přesně naopak je ve Velké Británii. Tam mají silniční zákon nakazující jízdu vlevo dokonce už v roce 1773 a jezdí tak dodnes.
Změnu prosadili nacisté
V Československu se za první republiky jezdí vlevo a radikální změnu přinese až vyhlášení Protektorátu Čechy a Morava 15. března 1939. Češi mají v této chvíli na zavedení jízdy vpravo celkem 9 dnů od 17. do 26. března 1939. Pravda je ale taková, že změna se připravovala už před tím.
Pařížská konvence, ke které republika přistoupila v polovině 20. let 20. století to nařizovala. Roku 1931 se Československo zavázalo, že tak učiní do pěti let, nakonec ale z toho sešlo. Potom ale Národní shromáždění vydalo v listopadu 1938 nařízení, že jízda vpravo má být zavedena od 1. května 1939.
Sdílení
1
Twitter
Komentáře
Email