- Monika Moorová
- Doprava
- 02. srpna 2018
- 15:57
Den, kdy kvůli fotografiím hory Fuji zbytečně zahynulo 124 lidí
Akce už byla kvůli různým potížím během pozemních testů několikrát odložena. Teď snad konečně vše proběhne hladce.
Na místě už je zalétávač Boeingů Alvin M. „Tex“ Johnston., který je kapitánem posádky. Druhým pilotem je James R. Gannet a nechybí ani letový inženýr Tom Layne. Dochází ještě ke kontrole systémů a následně Boeing 707-121 ve 12.30 hodin místního času vzlétne.
Kvůli zhoršení počasí ale zvládnou pouze okruh kolem letiště a po pouhých sedmi minutách klesají zpět na letištní plochu. Mělo by ale nastat zlepšení počasí, a proto čekají na novou příležitost, zatímco technici zkouší podvozky a motor. Vše se zdá být v pořádku.
Úspěšná premiéra
Odpoledne vzlétnou znovu a ve vzduchu stráví hodinu a 11 minut čistého času. Ačkoli Johnston na následné tiskové konferenci potvrdí, že stroj je velice stabilní a snadno se pilotuje, většina leteckých společností se zrovna nehrne zařadit novinku do svého leteckého parku. Nakonec se rozhoupe společnost Pan Am. Zařadí je na lety z New Yorku do Londýna přes Gander, první z nich proběhne 26. října 1958.
Češi měli štěstí v neštěstí
Vše probíhá perfektně až do 17. září 1965. Tehdy Boeing havaruje u sopky Chances Peak na ostrově Montseratt v Karibiku. Z letiště ve Fort-de France na Martiniku se letoun zvedne hladce a jeho cílovou stanicí je New York. Ovšem pilot se kvůli špatnému počasí špatně zorientuje a klesá na pod minimální povolenou letovou hladinu.
Když si všimnou, že letí rovnou do úbočí kopce, na další manévr je pozdě. Umírá devítičlenná posádka a jednadvacet cestujících. Perličkou je, že štěstí v neštěstí mohla slavit jedna rodina českých emigrantů z Chicaga, která se vracela z dovolené. Nebýt zpožděného taxíku, seděla by v letadle i ona a mezi obětmi by byli i Češi.
Chybělo prý slovíčko nouze
Dodnes Boeing 707 havaroval celkem 149x a 48 krát se stal terčem únosu. Nejhorší havárií je ale zřejmě let z kolumbijského Medellinu, který odstartoval 25. ledna 1990 v 15.08 hodin místního času. Vše vypadalo hladce, teprve nad New Yorkem se situace zkomplikuje. Na vině je špatné počasí. Nad městem se objevuje frontální systém, kvůli povětrnostním podmínkám se ruší nebo zdržuje řada letů. Letadlo musí podle pokynů dispečerů kroužit nad městem.
Po hodině a 17 minutách je stav paliva kritický. První pokus se nezdaří, dispečer je posílá na další vyčkávací okruh. Motory vysazují. Letadlo se řítí k zemi. Z celkového počtu 158 lidí na palubě jich zemře 73. Vše vzniklo nedorozuměním mezi posádkou a dispečery – ti prý netušili, že je letadlo ve stavu nouze, nikdo ho prý nevyslovil.
Osudné fotografie
Bohužel 5. března 1966 zahyne naprosto zbytečně hned 124 lidí, kdy let britské společnosti BOAC míří z Tokia přes Hong Kong do Londýna. Kapitán řekne turistům, že se přiblíží k japonské hoře Fuji, aby mohli fotografovat – počasí je mimořádně jasné. Jenže v blízkosti hory dojde k turbulencím a letoun havaruje. Nepřežije nikdo.
Sdílení
Twitter
Komentáře
Email