Nejhorší železniční katastrofu nezpůsobilo lidské selhání, ale vodní živel

 
Další 1 fotografie v galerii
Zničehonic vlak zastavil a krátce poté přišla první vlna / Pixabay
Určitě si ještě všichni pamatujete na vlnu tsunami 26. prosince 2004. Její zkázonosná síla postihla západní pobřeží indického ostrova Sumatra i další oblasti. Zahynulo na 230 000 lidí. V některých místech šlo o vlnu vysokou až 30 metrů. Právě ta způsobila zřejmě vůbec nejhorší železniční neštěstí historie.

Zemětřesení o síle 5 stupňů Richterovy škály trvalo necelých 10 minut, pocítili ho v Indii, Bangladéši, Malajsii, Thajsku, Singapuru a na Maledivách. Následná vlna tsunami neničila jenom města a vesnice.

Právě v době zemětřesení jel na Srí Lance mezi městy Kolombo a Galle vlak, který bez milosti svojí silou smetla z kolejí. Stroj měl namířeno z Vavunijávy do Matary, bohužel ale nedorazil dále než do jihosrílanského města Galle. 

Bilance: Až 2000 mrtvých

Zničehonic vlak zastavil a krátce poté přišla první vlna, zhruba o čtvrt hodiny později druhá. Ta už převrhla vagony, některé doslova urvala z podvozků. Házela je mezi domy. Odhady mluvily o minimálně 1700 mrtvých, dost možná, že jejich počty dosáhly až 2000. Přesný počet už se nikdy nedozvíme.

Jedno je jisté: Těmito neuvěřitelnými sumami jde o vůbec nejhorší železniční katastrofu v dějinách. Lidé zde prakticky neměli šanci přežít, podařilo se to jenom hrstce asi 150 osob. Některé mrtvé pak voda spláchla do moře, řadu obětí nebylo vůbec možné pohřbít, natož identifikovat. 

Lidé se utopili nebo je rozmačkaly vagony 

Proč ve vlaku bylo tolik lidí? Spousta místních se do něj chtěla schovat. Domnívali se, že je železná obluda ochrání před masou vody. Samozřejmě se spletli. Výsledek byl ten, že osm vagonů bylo narváno k prasknutí.

Jejich dveře nešly otevřít. Jakmile vlna smetla vlak, utopili se, další lidi okolo rozmačkaly vlnou odhozené vagony. Paradoxně tak největší katastrofu na železnici nemá na svědomí samotný její provoz, lidské selhání způsobené třeba tím, že by omylem byly poslány na jednu kolej dva vlaky, ale přírodní živel. 

Mohlo by vás zajímat

Reklama