Jízda na motocyklu bude díky novým inovacím a technologiím konečně bezpečnější

 
Další 2 fotografie v galerii
Nový radarový senzor slouží i jako elektronické oko systému rozpoznání mrtvého úhlu / Bosch
Zajímavá inovativní řešení a technologie představila před několika dny společnost Bosch. Měly by umožnit bezpečnější jízdu na motocyklu, prostě bez stresu, bez nehod a téměř bez emisí.

Nové asistenční systémy na bázi radaru by měly podle odborníků z Bosche zabránit každé sedmé dopravní nehodě motocyklu. Elektroničtí pomocníci jsou stále pozornější a v krizové situaci reagují rychleji než člověk.

Technický základ, který se za tím skrývá, spočívá v kombinaci radarového senzoru, brzdného systému, řízení motoru a rozhraní mezi řidičem a vozidlem (HMI neboli Human Machine Interface). Radar jako „smyslový orgán“ motocyklu umožňuje nové asistenční a bezpečnostní funkce a poskytuje přesný obrázek okolí vozidla. Asistenční funkce se tak už nestarají pouze o bezpečnost, ale zajišťují také větší radost z jízdy a pohodlí, protože usnadňují práci řidiči.

Další praktickou vychytávkou bude adaptivní regulace vzdálenosti a rychlosti (ACC neboli Adaptive Cruise Control), která přizpůsobuje rychlost vozidla plynulosti dopravy a udržuje potřebnou bezpečnou vzdálenost od vozidla jedoucího vepředu. To může efektivně zabránit srážkám způsobeným malým odstupem. ACC navíc nabízí řidiči i větší komfort při jízdě v koloně, takže se řidič může lépe soustředit na aktuální dopravní situaci.

Bezpečnost zvýší i funkce výstrahy před kolizí pro motocykly. Ta se aktivuje v momentě, kdy vozidlo nastartuje, a poskytuje řidiči podporu ve všech relevantních rychlostech. Když systém rozpozná kritické přiblížení k vozidlu jedoucímu vepředu a řidič na nebezpečnou situaci nezareaguje, je řidič varován pomocí zvukového nebo optického signálu.

Nový radarový senzor slouží i jako elektronické oko systému rozpoznání mrtvého úhlu. Zachytí objekty v prostoru, kam jen s obtížemi dohlédnete. Když se jiné vozidlo nachází v mrtvém úhlu, technika varuje řidiče optickým signálem, například ve zpětném zrcátku.

Z dalších novinek nás zaujalo i elektronické řízení motoru, jež je základem úsporné technologie, pomocí které mohou jednostopá vozidla splňovat plánované emisní předpisy jako Euro 5 a BS 6 (Bharat Stage) včetně On Board Diagnose l/ll.

V kombinaci se senzorovou technikou může řízení motoru dosáhnout značného zvýšení efektivity oproti konvenčním systémům zplyňování a snížení emisí CO2 až o 16 procent, v závislosti na použití. Centrální součástí nového systému řízení motoru je řídicí jednotka. V tomto malém počítači se vyhodnocují všechna data o pohonu a mimo jiné se pružně přizpůsobuje okamžik zážehu a množství paliva. 

Mohlo by vás zajímat

Reklama