- Petr Hájek
- Doprava
- 08. ledna 2019
- 11:46
Bez emisí a potichu: Budoucnost železniční přepravy spočívá ve vodíkových lokomotivách
Vodíkové lokomotivy a vlaky, jež neprodukují žádné škodlivé meziprodukty, mají být v některých zemích na starém kontinentě v provozu již od roku 2021. Konkrétně se první objeví ve standardním provozu v Anglii (pravděpodobně již v létě 2019). Zde se již čile staví minimálně stovka těchto ekologicky důsledných vozidel a do dvou let budou na kolejích.
Vlaky jsou prakticky absolutně tiché, a prozatím proto přezdívány „Breeze" („Vánek") a ví se o nich i to, že by měly zvládnout cestovní rychlosti až 140 km/h. Mimochodem, prototyp (s vodíkem na střeše lokomotivy, což u menších vlaků a tunelů v Anglii vyžaduje trochu jiné technické uspořádání) byl k vidění v Německu díky firmám Alstom a Eversholt Rail, jež s ním již vozily úspěšně i pasažéry.
V rámci projektu bylo rozhodnuto použít k modifikaci místní elektrické lokomotivy řady 321. Ty půjde relativně snadno zkonvertovat. Vodíkové články a motory vyrábějí elektřinu pro baterii i motor smícháním kyslíku a vodíku. Jediná emise, jež pak za provozu vnikne, je pára a energie, která se uloží do li-ion článků.
Podobné projekty nebyly až donedávna zaváděny a montovány, ale jen projektovány, jelikož jejich cena byla nesmírně vysoká. Až prozatím proto byla dávána přednost lokomotivám tradičním, spalovacím. Prvními modely pro konverzi nakonec bude sada elektrických vlakových lokomotiv postavených v roce 1988 firmou British Rail.
A jak jsou na tom vodíkové lokomotivy s dojezdem? I po této otázce to bude velmi konkurenceschopná záležitost: na jednu plnou palivovou nádrž slibují dojezd okolo jednoho tisíce kilometrů (tj. cca totéž, co diesel).
Sdílení
16
Twitter
Komentáře
Email