Českému vynálezci přiznali objev lodního šroubu až 9 let po smrti, inspiroval ho Leonardo da Vinci

 
Další 1 fotografie v galerii
Ressel vycházel z Archimédova šroubu, který nakreslil už v 16. století Leonardo da Vinci / Pixabay
Čeští vynálezci to obecně neměli příliš jednoduché. Potýkali se s nedostatkem peněz, mnohdy jim jejich vynález ani nebyl přiznán. Výjimkou není ani Josef Ressel, který se za svůj lodní šroub dočkal satisfakce až dlouho po své smrti.

Josef Ressel vystudoval na začátku 19. století lesnickou akademii v Mariabrunnu u Vídně a stal se obvodním lesníkem v revíru v Dolním Kraňsku, které dnes náleží Slovinsku. Starost o lesy pěti okresů, mapování a vyměřování polesí i vysoušení bažin, to vše je pro něj vyčerpávající a plat není žádná sláva.

Proto hledá práci jinde. Najde ji nakonec u válečného námořnictva. Rád by stavěl lodě, jež ho v terstském přístavu nesmírně zaujaly. Ovšem jeho pracovní zařazení oficiálně zní: námořní lesní agent III. třídy. Na starosti má vybírání vhodného dřeva na stavbu válečných lodí v Istrii a na Krku. Ani finančně to není o moc lepší. Přesto se šikula nenechá odradit.

Inspiraci najde u da Vinciho 

Přemýšlí o zlepšení. Vytahuje čtvrtku a skicuje novinku, která by měla vylepšit pohon lodí – lodní šroub. Vychází z Archimédova šroubu, který nakreslil už v 16. století Leonardo da Vinci. Nejdříve zkouší, jak to bude fungovat v praxi. Je přesvědčen, že ano.

Kolesové parníky jsou totiž nesmírně drahé pomalé, a navíc kolesové lopatky během přechodu ze vzduchu do vody způsobují nepříjemné vibrace lodi. Když s pomocí dvou obchodníků nechá v únoru 1826 zhotovit lodní šroub podle svého plánu a namontovat ho do malé loďky a otestovat ho s pomocí pohonu dvou silných mužů, všechno funguje na jedničku. 

Prohnaný obchodník 

11. února 1827 si svůj nápad nechává patentovat. Bohužel mu ale chybí finance k tomu, aby svůj nápad dokázal realizovat. Proto se roku 1829 domluví s italským obchodníkem Carlem Ottaviem Fontanou. Ten slíbí, že mu pomůže za svoje peníze loď postavit. Důvěřivý Ressel mu bohužel naletí.

Místo aby se Fontana staral o společný projekt, prodával Resselovy nápady. Než parník Civetta spatří světlo světa, objevují se v Anglii a Francii vynálezci, kteří nabízejí stejné zařízení. Vypadá to jako krádež, jenže Ressel nemá žádné důkazy.

Policie zakazuje experimenty 

Smůlu má i s parníkem Civetta (Sovička). Ačkoli šroub třicetitunové kocábky funguje dobře, premiérová plavba v srpnu 1829 skončí fiaskem. Ačkoli loď se 40 lidmi na palubě dosáhne rychlosti 11 km v hodině a pluje plynule a rychle, nakonec praskne měděná parní trubka, což ovšem s funkcí šroubu vlastně nesouvisí.

Je to vada trubky, která byla nekvalitně vyspravena cínem. Jisté je jedno: italská policie další experimenty zakáže. Prý z bezpečnostních důvodů. Fontana odstupuje od smlouvy a Resselovi nepomůže ani obrana u soudu. Nakonec je nucen zaplatit i soudní výlohy. 

Američan ho předběhl 

Teprve roku 1866 se na základě důkazů dočká Ressel rehabilitace – vynález lodního šroubu mu přizná americká akademie věd ve Washingtonu. Stane se tak ovšem až devět let po jeho smrti. Nicméně dlužno dodat, že i když je Resselova činnost záslužná, o čtvrt století ho předběhl Američan John Stevens (1749-1838). Ten si totiž šroub na pohon parního člunu vyzkoušel už roku 1802 a čtyři roky poté postavil první šroubový parník Phoenix. V roce 1809 dokonce Phoenix vyrazil i na otevřené moře.

Mohlo by vás zajímat

Reklama