Prodeje chytrých mobilních telefonů i nadále klesají, v České republice vládne Xiaomi

Xiaomi na evropských trzích těží z postupného oslabování pozice firmy Huawei / Pixabay
Ve třetím kvartálu roku 2020 bylo na trhy v zemích Visegrádské skupiny (V4) dodáno 3,619 milionu chytrých mobilních telefonů. Podle výsledků výzkumu společnosti IDC došlo meziročně k poklesu odbytu o 7,3 procenta.

Lídrem trhu je v České republice a v Polsku společnost Xiaomi, v Maďarsku a na Slovensku firma Samsung. „Oproti druhému čtvrtletí 2020 odbyt smartphonů v zemích V4 vzrostl téměř o čtvrtinu. Podíváme-li se ale na rok 2020 jako celek, je zřejmé, že si protiepidemická opatření vybrala svou daň. Vývoj víceméně kopíroval situaci ve zbytku Evropské unie,“ říká Zdeněk Kroužel ze společnosti IDC.

Země skupiny V4 se od zbytku evropského trhu liší zastoupením jednotlivých výrobců. Již ve druhém kvartálu 2020 se v nich, podobně jako v Řecku nebo na Ukrajině, stala lídrem trhu smartphonů čínská značka Xiaomi.

V regionu získala 28,9procentní podíl a v České republice a Polsku se umístila na čele žebříčku největších dodavatelů. Xiaomi si vede dobře zejména ve střední třídě. U svých nejprodávanějších modelových řad Redmi a Redmi Note nabízí dobrou kvalitu za příznivou cenu.

Společnost Xiaomi na evropských trzích těží z postupného oslabování pozice firmy Huawei. Její nejnovější modely, které z důvodu amerických sankcí nepodporují technologie Google Mobile Services a chybí jim také řada oblíbených předinstalovaných aplikací, si jen stěží nacházejí cestu k zákazníkům. Prodeje značky Huawei oslabily zejména v Polsku a na Slovensku, méně potom v České republice a v Maďarsku. V rámci regionu čínský výrobce zaznamenal pokles tržního podílu z 26,1 procenta v prvním čtvrtletí 2020 na 17,4 procenta ve třetím.

Společnost Samsung si v zemích skupiny V4 sice udržela celkové druhé místo, nedokázala ale využít propadu odbytu značky Huawei ve svůj prospěch. V Maďarsku ovšem zůstává zdaleka nejsilnějším hráčem. Ve třetím čtvrtletí 2020 Samsung obsluhoval 25,2 procenta trhu v regionu. V roce 2019 jihokorejská značka držela třetinový podíl, mezikvartálně mírně oslabila.

Firma Apple se umístila na čtvrtém místě s podílem 11,4 procenta. Americký dodavatel zaznamenal výrazný růst odbytu díky úspěchu modelů iPhone 11. Ty se na celkových prodejích chytrých telefonů značky ve třetím čtvrtletí 2020 podílely více než z poloviny. Stalo se tak navzdory tomu, že mnoho jejích příznivců vyčkávalo na příchod nové řady iPhone 12, která byla do prodeje uvedena až v posledním čtvrtletí roku 2020.

Mohlo by vás zajímat

Reklama