SMS z banky, ani hovorům ze zdánlivě standardních čísel, raději nevěřte, můžete přijít o úspory

 
Další 1 fotografie v galerii
Těmto technikám se říká number spoofing a podvodníci jsou díky nim schopni posílat zprávy a volat jakoby přímo z banky / Pixabay
Když přišla SMS „textovka" panu Rodu Owensovi z jeho banky, neměl jediný důvod myslet si, že jde o podvod. Vypadala totiž podobně jako jiné zprávy z jeho banky a v textu nebyly žádné zjevné nedostatky (špatná gramatika nebo slovosled).

Textová zpráva se JEJ dotazovala, zda již provedl platbu za nákup na iTunes a aby zavolal na číslo, jestliže ještě nikoliv. Rod vůbec nečekal, že se právě stal obětí jedné z nejnebezpečnějších taktik současnosti, co se týká krádeží přímo z bankovních účtů. Rod nakonec přišel o neuvěřitelných 9.000 liber.

Podobným technikám se říká „number spoofing" a podvodníci jsou díky nim schopni posílat zprávy a volat jakoby přímo z banky. SMS a další informace od hackerů se přitom objeví ve stejném vláknu jako jiné zprávy z vašeho bankovního ústavu. A i volané číslo je stejné jako to, jež je uvedené na druhé straně vaší „kreditky". 

Je tak prostě takřka nemožné to rozeznat. A na tom je celá tato záležitost vystavěna: oběti podobných bankovních podvodů říkají, že jediný důvod, proč jednali podle instrukcí defraudanta, byl ten, že telefonní číslo vypadalo korektně.

Samotná statistika takových krádeží je skutečně hrozivá: jen v Anglii přišli lidé během obdobných podvodů o neuvěřitelných 145 milionů liber. Aby ale podobná věc vypadala skutečně spolehlivě, musí dotyční útočníci vědět, u jaké jste vlastně banky. To bohužel zjistí hackeři při útoku na databázi dané banky. 

Co se týče hovorů, tak to umí i řada jednoduchých freewarových programů: uschovat vaše ID a zaměnit ho za jiné. A chytrá technika, jež vám má pomáhat, v tomto případě selže: když narazí na stejnou zprávu ze stejné banky, dá ji mezi podobné do patřičné složky.

Proto nikdy raději nevolejte na čísla ze zaslaných SMS (i když vypadají věrohodně), ani nezvedejte hovor z banky, ale raději sami následně zavolejte na číslo, jež máte uvedené na kartě (případně jako kontakt na firemním webu banky) a ověřte si, zda vám skutečně s nějakou nabídkou právě volali.

Mohlo by vás zajímat

Reklama