Bez omezení benzinové a naftové dopravy nelze podle vědců splnit cíle Pařížské dohody

 
Další 1 fotografie v galerii
Klimatická politika Evropské unie patří k nejpřísnějším na světě / Pixabay
Jestliže země Evropské unie neomezí dopravu závislou na fosilních palivech, s nejvyšší pravděpodobností se jim nepodaří snížit emise dost na to, aby se dokázaly zbrzdit oteplování klimatu a dosáhnout cílů Pařížské dohody. Ve své poslední zprávě to konstatuje Expertní rada evropských akademií (EASAC).

Zhruba 24 % veškerých emisí skleníkových plynů v Evropské unii způsobuje doprava. Téměř tři čtvrtiny tohoto podílu má na svědomí silniční doprava. Právě na redukci emisí skleníkových plynů prostřednictvím omezení dopravy využívající fosilních paliv je třeba se podle expertů zaměřit co nejdříve.

Klimatická politika Evropské unie patří k nejpřísnějším na světě, ani to však nemusí do budoucna stačit. Pařížská klimatická dohoda požaduje omezit oteplování klimatu na méně než dva stupně Celsia oproti hodnotám před průmyslovou revolucí. „Současná politika EU s nejvyšší pravděpodobností nepovede k dostatečně rychlému snížení emisí,“upozorňuje zpráva EASAC.

Expertní rada evropských akademií přichází s řadou doporučení, jak emise zmírnit. Zpráva evropských akademií politiky vybízí, aby omezili poptávku po neefektivní osobní a nákladní dopravě, po leteckém cestování a nadměrně velkých automobilech, podporovali nízkoemisní vozidla a paliva, propagovali ve městech zdravou chůzi a cyklistiku a investovali do energetické infrastruktury a kvalitní veřejné dopravy.

Jako nezbytné se ukazuje také zavést regulace snižující poptávku zákazníků po nadměrně velkých vozidlech a nadměrně velkých motorech.

Zpráva EASAC rovněž doporučuje bezodkladně zvýšit v rozvodné síti podíl elektřiny vyráběné nízkouhlíkovými technologiemi a upravit koncepci a regulaci trhů s elektřinou a poplatků ve vztahu k elektrickým vozidlům, aby se minimalizovaly náklady pro všechny spotřebitele.

Mohlo by vás zajímat

Reklama