Astronomové vytvořili přesnou prostorovou mapu vesmíru obsahující více než miliardu hvězd

Další 1 fotografie v galerii
Kosmická observatoř Gaia pozoruje oblohu z blízkosti Země / ESO
Dalekohled ESO/VST pomohl zpřesnit dráhu kosmické observatoře Gaia a umožnil tak vytvoření nejpřesnější prostorové mapy vesmíru, jakou známe, obsahující více než miliardu hvězd.

Kosmická observatoř Gaia, kterou provozuje Evropská kosmická agentura (European Space Agency, ESA), pozoruje oblohu z blízkosti Země a jejím úkolem je vytvořit největší a nejpřesnější prostorovou mapu naší Galaxie.

Pracovníci projektu Gaia zveřejnili očekávanou druhou verzi katalogu, který obsahuje velmi přesná měření polohy, vzdálenosti a vlastního pohybu více než miliardy hvězd Mléčné dráhy. Tento rozsáhlý soubor dat umožnil vytvoření řady přelomových studií zaměřených na výzkum struktury, původu a vývoje Galaxie. Od roku 2013 vzniklo celkem 1 700 prací publikovaných ve vědeckých časopisech, které data observatoře Gaia využívají.

Aby bylo možné dosáhnout požadované přesnosti katalogu Gaia, je nezbytné velmi dobře znát vzdálenost družice od Země. Zatímco Gaia skenuje oblohu a získává informace o hvězdách, astronomové pravidelně monitorují její polohu.

Využívají k tomu celoplanetární síť pozemních dalekohledů, do které se zapojil i teleskop ESO/VST pracující na observatoři Paranal v Chile. VST je v současnosti největším přehlídkovým teleskopem na Zemi pro viditelnou oblast spektra. Polohu observatoře Gaia na obloze sleduje každou druhou noc, po celý rok.

Pozorování získaná pomocí dalekohledu VST jsou využívána experty ESA na letovou dynamiku ke sledování a zpřesňování oběžné dráhy družice Gaia. Aby vědci ze snímků, na kterých je Gaia zachycena jen jako tečka mezi jasnými hvězdami, získali smysluplné informace o její dráze, je potřeba provést náročnou kalibraci.

K identifikaci hvězd v zorném poli byla použita data z druhé verze katalogu Gaia, což umožnilo spočítat pozici observatoře s mimořádnou přesností kolem 20 úhlových milivteřin.