Známky deprese mohou být podle vědců odhaleny již u sedmiletých dětí

Vědci sledovali spojení mezi dvěma částmi mozku, které řídí rozhodování a náladu / Pixabay
Američtí vědci objevili při skenování mozků sedmiletých dětí příznaky, které mohou signalizovat deprese v budoucnosti. Ti, u kterých se deprese projevila, vykazovali předtím méně spojení mezi dvěma částmi mozku, jež řídí náladu a rozhodování.

Přestože se dosud tvrdilo, že u mnoha lidí s depresemi začnou typické příznaky této duševní nemoci jako úzkosti a nedostatečné prožívání až v době jejich dospívání, ve skutečnosti se první projevy dají vysledovat mnohem dříve.

Studie provedená vědci z bostonské Severovýchodní univerzity naznačuje, že projevy depresí je možné odhalit v mozku dětí už v pouhých sedmi letech. Varovné signály mohou předpovídat budoucí emoční problémy. Američtí vědci studovali téměř 100 dětí a zjistili, že skenováním mozku dítěte dokážou už v jeho sedmi letech dítěte předpovědět, zda bude v jedenácti letech trpět příznaky depresí.

U 94 mladých lidí, kteří byli skenováni pomocí MRI přístroje (zobrazovací technika magnetické rezonance), bylo sledováno spojení mezi dvěma částmi mozku, o kterých předpokládáme, že řídí rozhodování a náladu. Vysoký průtok krve mezi těmito oblastmi mozku naznačuje, že buňky „spolu mluví,“ což ukazuje, že tyto děti dobře zvládají své emoce a nemají s jejich vyjádřením a zpracováním problémy.

Nízký průtok krve ale může signalizovat přesný opak. Děti s nízkým průtokem krve mezi uvedenými oblastmi vykazovaly v průběhu hodnocení jejich chování o čtyři roky později známky deprese.

Vědci následně hovořili s rodiči dětí, aby posoudili možnost, že jejich děti trpí depresí. Samostatně hodnotili mladé lidi z pohledu jejich chování při odloučení od přátel a rodiny, posuzovali známky jejich úzkosti a fyzické příznaky jako je extrémní únava. Studie následně potvrdila, že u jednoho z pěti dětí skutečně došlo během čtyř let ke zhoršení depresivních příznaků.