Podle vědců trvalo až 20 milionů let, než se Mars stal rudou planetou

Rudou planetu mohly kdysi zasáhnout až tři obrovské asteroidy / Pixabay
Planeta Mars se podle poslední studie formovala do dnes známé, rudé, podoby mnohem déle, než se předpokládalo. Tento vývoj jí trval až 20 milionů let. Američtí vědci se domnívají, že rudou planetu mohly zasáhnout až tři obrovské asteroidy o průměru 1 000 až 2 000 kilometrů.

Planeta se postupně formovala a hromadila hmotu unášením částic do svého gravitačního pole, které je spojilo, aby dosáhlo svého současného průměru 6760 km.

Studie je v rozporu s předchozími teoriemi, že se rudá planeta rychle zformovala během pouhých 2 až 4 miliard let poté, co se začala tvořit sluneční soustava. Na Zemi bylo nalezeno 61 000 meteoritů, z toho o 200 z nich se vědci domnívají, že pocházejí z Marsu.

V minulosti vědci pomocí těchto meteoritů vytvořili časovou osu vytváření planety Mars a zmapovali její historii. Kvůli omezenému počtu meteoritů, které jsou k dispozici pro výzkum, si ale vědci myslí, že převládající pohled na vytváření Marsu může být zkreslený.

Tým založil svá zjištění na počítačových simulacích asteroidu zasahujícího Mars, ke kterému došlo po vytvoření jeho jádra a pláště. „Věděli jsme, že Mars získal prvky jako zlato z raných velkých kolizí,“ uvedl hlavní autor studie Dr. Simone Marchi z Southwest Research Institute v San Antoniu v Texasu. „Abychom tento proces prozkoumali, provedli jsme simulace hydrodynamického dopadu s vyhlazenými částicemi. Podle našeho modelu produkují tyto srážky heterogenní marťanský plášť podobný mramorovému koláči.“

Vzorky ukazují rozdíly v prvcích jako wolfram, platina a zlato. Dokazuje to, že Mars byl bombardován asteroidy ještě nějakou dobu poté, co skončila tvorba jeho jádra. Předchozí odhad rychlého růstu Marsu odhadovaného na dobu mezi 2-4 miliardami let byl založen na analýze wolframu na marťanských meteoritech. Prvky, jako je wolfram, mají tendenci během formování migrovat z pláště planety do centrálního železného jádra.

Důkazy o těchto prvcích v marťanském plášti, jaké byly nalezeny v těchto meteoritech, proto ukazují, že Mars byl bombardován troskami z vesmíru až poté, co skončila tvorba jádra. Velké srážky v časném období mohly změnit rovnováhu wolframu, což by mohlo podpořit nvoý časový plán vytváření Marsu.