Tato obrovská medúza produkuje komplexní jedový koktejl

Pokud vás tato medúza popálí, ucítíte silnou bolest a na místě interakce dochází k zarudnutí a ke tvorbě otoků / Pixabay
Někde v temných hlubinách oceánu číhá obrovská medúza, připomínající nějakou hororovou bytost ze surrealistických světů, která jen čeká na to, až bude moci ze svých chapadel uvolnit složitý jedový koktejl.

Řeč je o Nemopilema nomurai, medúze, která váží 200 kilogramů a žije v Pacifiku, hlavně pak ve Žlutém a Východočínském moři. Nemopilema nomurai je jedním z největších druhů medúzy na světě. Každý rok popálí stovky tisíc nic netušících plavců v Číně, Koreji a Japonsku.

Bohužel střet s touto medúzou je nebezpečný, což je důvod vědců z Čínské akademie věd, proč tyto podmořské tvory zkoumají. Pokud vás tato medúza popálí, ucítíte silnou bolest a na místě interakce dochází k zarudnutí a ke tvorbě otoku. To je ten lepší případ. V ostatních scénářích může útok Nemopilema nomurai způsobit šok, vážné zranění a dokonce i smrt. Proč je pro lidi jed Nemopilema nomurai tak nebezpečný, pro některé až smrtící?

Čínský tým se rozhodl jed analyzovat pomocí sekvenování genomů, transkriptomiky a proteomiky. Objevil neuvěřitelně komplexní směs více než 200 toxinů, přičemž každý z nich podle vědců může být zaměřen na konkrétní orgány a tělesné systémy! „Přestože jsme se smrtící toxiny pokusili zbavit jedu, bylo příliš náročné je od ostatních proteinů oddělit jednotlivě,“ vysvětlují autoři studijní práce. Tyto toxiny jsou natolik složité, že je těžké určit jednotlivé faktory, jaké jsou ve hře.

Aby tedy mohli vědci dál jedový koktejl zkoumat, uchýlili se ke kontroverznějším experimentům. Od živé medúzy odřízli a zmrazili čerstvé chapadlo, aby z něj mohli získat žahavou buňku – buňku medúzy, které tvoří nebezpečný jed. Proteiny jedu byly extrahovány a rozděleny do různých skupin. Každá proteinová frakce pak byla vstříknuta do organismu myší pro zjištění toho, které z nich zemřou.

Bylo zjištěno 13 toxinů s podobnými proteiny s potenciálně fatálními následky. Některé z nich cílí na buněčné membrány, jiné zase na draselné kanálky a další na krevní shluky. Důsledky ve větším měřítku jsou: ucpání srdečních cév, degenerace cév, buněčná smrt v játrech, změny v ledvinách a zánět v plicích.

Po analýze mrtvých myší vědci vybrali nejčastější příčiny úmrtí po kontaktu s jedem Nemopilema nomurai. Jsou to plicní infekce a otoky, což je v souladu s hlášenými případy. Vědci chtějí toxinům porozumět, aby mohli vyvinout protijed pro vážné případy. Nejdříve je ale důležité zjistit, zda jsou tyto toxiny stejně smrtelné pro lidi stejně jako pro zvířata. Doufejme, že si čínští vědci vzpomenou, co je to etika.