Mimo naši sluneční soustavu existuje dle nové studie až 24 planet s lepšími podmínkami pro život než na Zemi

Další 1 fotografie v galerii
Aby planety byly obyvatelné, neměly by být tak staré, aby vyčerpaly svoje geotermální teplo / NASA
Astronomové našli 24 exoplanet, které mohou mít lepší podmínky pro život než naše domovina. Tým vedený Washingtonskou státní univerzitou identifikoval z více než 4 500 známých exoplanet 24 kandidátů, na kterých by se mohl zrodit život.

Jsou starší, o něco větší, vlhčí a mírně teplejší než Země a tyto faktory ve spojení s existencí mírně chladnější a déle žijící hvězdy vytvářejí lepší podmínky pro rozvoj života.

Přestože jsou všechny planety vzdálené více než 100 světelných let, tedy příliš daleko na to, abychom je mohli navštívit, jejich objev nám pomůže při hledání života jinde ve vesmíru. Hlavní autor studie Dirk Schulze-Makuch, geobiolog se zkušenostmi s obyvatelností planet, říká, že je důležité zaměřit se na kandidáty s nejslibnějšími podmínkami pro vznik složitého života.

Tvrzení výzkumného týmu, že planety splňují podmínky obyvatelnosti, ale neznamená, že jsou opravdu obyvatelné. Ještě totiž nevidíme jejich atmosféru, ta bude pozorovatelná až s příchodem nové technologie kosmických dalekohledů.

Vědci vybrali planetární systémy s předpokladem výskytu kapalné vody. Vlhčí planeta ovšem není jediným správným řešením, měla by totiž splňovat i další kritéria jako velikost, vzdálenost od hvězdy a povrchovou teplotu. Slunce je středem naší sluneční soustavy a má na vesmírné poměry relativně krátkou životnost méně než 10 miliard let, v současné době je ve středním věku.

Vzhledem k tomu, že trvalo téměř čtyři miliardy let, než se na Zemi objevila nějaká forma života, mohlo by podobným hvězdám jako naše Slunce, nazývaným G hvězdy, dojít palivo dříve, než se na obíhajících planetách rozvine život.

Tým vědců hledal také trpasličí hvězdné systémy K, ty jsou chladnější, méně hmotné a méně světelné než Slunce, ale mají delší životnost 20-70 miliard let. To by umožnilo existenci starších obíhajících planet a více času na rozvoj života.

Aby planety byly obyvatelné, neměly by být tak staré, aby vyčerpaly svoje geotermální teplo a postrádaly ochranná geomagnetická pole. Země je stará přibližně 4,5 miliardy let, ale vědci tvrdí, že ideálním místem pro život je planeta stará 5-8 miliard let.

Záleží také na velikosti a hmotnosti. Planeta o 10 % větší než Země, by měla mít obyvatelnější půdu. Planety asi 1,5krát těžší než ta naše, si déle udrží svoje horké jádro a budou mít silnější gravitaci a tím si udrží atmosféru po delší dobu. Klíčem k životu je voda a autoři studie tvrdí, že by k lepšímu rozvoji života pomohla průměrná povrchová teplota asi o 5 stupňů Celsia vyšší než na Zemi a také vyšší vlhkost.

Mezi 24 nejlepšími kandidáty žádný z nich nezajišťuje všechna kritéria superobyvatelné planety, ale splňuje čtyři důležité vlastnosti, takže je pro život možná vhodnější než naše domovská planeta.