- Martin Pokorný
- Věda a vesmír
- 15. prosince 2020
- 10:55
Evropské společnosti v inovacích podle analytiků zaostávají
Přibližně o půl století dříve začala v Evropě průmyslová revoluce, kterou podnítilo nemalou měrou zavádění parních strojů. V celé historii lidstva přinášeli lidé inovace, aby překonali výzvy a vytvořili si nové příležitosti.
Nyní firmy přicházejí s inovacemi nejen proto, aby se vyrovnaly s dopady zdravotní krize, ale také, aby z ní vyšly silnější díky soustředění se na vytváření nových produktů a technologií, zvyšování efektivity a vytváření zcela nových obchodních modelů.
Technologie stojí v jádru mnoha inovací, se kterými se dnes setkáváme. Mají zásadní význam nejen pro zotavení v Evropě, ale také pro zajištění globální konkurenceschopnosti našeho regionu.
Tempo inovací závislých na technologiích se zrychluje a více než 65 % světového HDP bude do konce příštího roku pocházet z digitálních řešení, jak vyplývá z odhadů ve zprávě FutureScape společnosti IDC: Worldwide Digital Transformation 2021 Predictions (Předpovědi celosvětové digitální transformace pro rok 2021).
V porovnání s globální scénou ale evropské společností v inovacích zaostávají. V žebříčku nejinovativnějších společností na světě, který každoročně sestavuje společnost Boston Consulting Group, se v první dvacítce neobjevila ani jedna evropská společnost. EU je v současnosti držitelem jen 11 % všech špičkových digitálních patentů, což je o 50 % méně než v zemích jižní Asie a méně než jedna třetina patentů pocházejících z USA.
Evropa má přesto silné ekonomické základy, na kterých může stavět, aby podpořila zotavení a nastartovala růst. Na EU připadá 15 % celosvětového exportu a importu, a je tak největším hráčem mezinárodního obchodu hned za USA a Čínou. Potenciál inovací v Evropě spočívá v digitalizaci jejích špičkových odvětví.
V návaznosti na počáteční dynamiku zrychleného zavádění technologií v Evropě během pandemie (jako je práce na dálku a automatizace procesů) musí společnosti nyní postoupit ještě o krok dále. Technologie nepodporují jen efektivitu a produktivitu, ale hrají také klíčovou roli při podněcování růstu a pomáhají společnostem vytvářet nové produkty, služby a prostředí, které překonávají očekávání jejich zákazníků.
Sdílení
Twitter
Komentáře
Email