NASA varuje, že ani jaderná bomba by nezastavila obří asteroid mířící na Zemi

Vědci navrhli jaderné zničení asteroidu, tím by vesmírná hornina mohla být výrazně zmenšena / ESA
Vědci z NASA došli k závěru, že ani jaderná bomba nebude schopna zastavit obrovský asteroid tak, aby nedopadl a následně nezničil velký kus Země. V rámci simulovaného cvičení bylo americkým a evropským vědcům řečeno, že mají šest měsíců na to, aby přišli s plánem záchrany, který by zastavil obrovskou horninu, která byla spatřena 56,3 milionů km daleko a hrozí její náraz do Země.

Studie byla provedena v průběhu čtyř dnů, od 26. dubna do 29. dubna 2021, a astronomové během ní použili radarové systémy, zobrazování dat a další technologie, včetně největšího dalekohledu na světě.

Šest měsíců není podle vědců dostatečný čas na přípravu kosmické lodi, aby narazila do asteroidu, ani likvidace asteroidu jadernou bombou.

Cvičení s názvem „Možnosti vesmírné mise pro scénář dopadu hypotetického asteroidu“ se účastnilo devět vědců NASA, kteří strávili čtyři dny sledováním toho, jak by se taková událost během šesti měsíců odehrála.

První den simulace – 19. dubna 2021

Asteroid s názvem 2021PDC objevil projekt průzkumu objektů blízkých Zemí provozovaný Havajskou univerzitou pro Planetární obranný program NASA. Bylo zjištěno, že simulovaný asteroid je vzdálený 56,3 milionů km a v tuto chvíli má jen pětiprocentní šanci, že 20. října 2021 dopadne na Zemi.

Druhý den simulace - 2. května 2021

Astronomové analyzovali shromážděná data, aby zjistili pravděpodobnost dopadu 2021PDC. Tým použil obrazová data shromážděná v roce 2014 z předchozího blízkého přiblížení asteroidu k Zemi. Data umožnila astronomům snížit nejistotu ohledně dopadu a dojít k závěru, že simulovaný asteroid má stoprocentní pravděpodobnost zasažení Země v Evropě nebo v severní Africe.

Tým se pustil do práce, aby zabránil dopadu 2021PDC na Zemi. Tvůrci vesmírných misí se snažili rpzbít asteroid před dopadem, ale dospěli k závěru, že krátká doba to neumožňuje. Navrhli také jaderné zničení asteroidu, tím by vesmírná hornina mohla být výrazně zmenšena. 2021PDC může měřit od 183 do 804 metrů a není jasné, zda by asteroid mohla sundat obří bomba.

Třetí den simulace – 30. června 2021

Svět se připravuje na dopad asteroidu. Astronomové z celého světa každou noc pomocí největších dalekohledů pokračují ve sledování 2021PDC. Zpřesňují oběžnou dráhu asteroidu a významně zužují oblast očekávaného dopadu na Německo, Českou republiku, Rakousko, Slovinsko a Chorvatsko.

Čtvrtý den simulace - 14. října 2021

Pouhých šest dní před nárazem. 2021PDC se nyní podle odhadů pohybuje ve vzdálenosti 6,3 milionu km od Země, což je dost blízko na to, aby radar Goldstone Solar System detekoval a analyzoval 2021PDC. Ukazuje se, že asteroid je mnohem menší, než se dříve myslelo, což snižuje velikost oblasti, kterou poškodí svým nárazem.

V tomto okamžiku jsou astronomové schopni zúžit oblast dopadu na lokalitu poblíž hranic s Německem, Českou republikou a Rakouskem, a určují, že asteroid má 99% pravděpodobnost dopadu v této oblasti.