Astronomové po letech vysvětlili záhadné chování asteroidu Phaethon

Při průletu asteroidu Phaethon kolem Slunce se uvolňuje do vesmíru sodík / NASA/JPL-Caltech/IPAC
Asteroid nesoucí označení 3200 Phaethon nedával již dlouho vědcům klidně spát. Toto vesmírné těleso se totiž při průletu kolem Slunce vždy rozjasňuje zářivým ohonem a připomíná tak spíše kometu.

Astronomové již řadu let vědí, že zmíněný záhadný asteroid neobsahuje vůbec vodu, jako je tomu u komet. Jeho překvapivé chování nyní vědci objasnili v nové studii.

Vědci odhadují, že když se asteroid přiblíží ke Slunci, jeho povrch je zahřátý na 1050 Kelvinů. Kdyby na jeho povrchu byl led, už by se dávno všechen vypařil. Vědecký výzkum tak naznačuje, že za velice neobvyklými vlastnostmi asteroidu může stát přítomnost sodíku, který se při průletu kolem Slunce uvolňuje do vesmíru.

Nové počítačové modelování totiž ukázalo, že přestože led by se při takových teplotách dávno vypařil, sodík může být v asteroidu stále přítomen. Podle vědců je tak možné, že meteorický roj, který je za Phaethonem vidět, může být způsoben únikem sodíku a také úlomky hornin, které těleso s nízkou gravitací během chemické reakce uvolňuje.

V této souvislosti jsou zajímavá také data z experimentů, které byly prováděny na fragmentech meteoritu Allende, který dopadl v Mexiku v roce 1969 a pravděpodobně pocházel z asteroidu, jako je Phaethon. Po zahřátí se totiž  potvrdilo, že se sodík skutečně může změnit v páru a uvolnit se z asteroidu, a to při teplotách blížících se těm, které mohou být na povrchu Phaethonu.

Výsledky aktuálního výzkumu tak naznačují, že rozdíl mezi kamennými asteroidy a ledovými kometami pravděpodobně není tak značný, jak se dříve vědci domnívali.

Zdroj: Sciencealert