Vědci učinili přelomový objev, černé díry vyvíjejí na okolí tlak

Kolize dvou černých děr, která proběhla před miliardami let ve vzdáleném vesmíru / Caltech/NASA
Černé díry byly donedávna hypotetické objekty a definitivní důkazy o jejich existenci byly učiněny v podstatě nedávno. Proto se o nich stále máme co učit. Dvojice fyziků nyní přišla s přelomovým zjištěním. Černé díry vyvíjejí tlak na své okolí.

Černé díry jsme považovali za objekty, které na své okolí nemají vliv. Nedávno zesnulý fyzik  Stephen Hawking vypočítal v roce 1974, že černé díry vydávají tepelné záření, tím ale objevy okolo těchto objektů skončily.

Fyzici z University of Sussex v Británii teď učinili zlomový objev. Vypočítali, že černé díry na své okolí vyvíjejí tlak. V tom případě jsou termodynamicky složitější, než jsme si mysleli.

Dvojice fyziků Xavier Calmet a Folkert Kuipers objev učinila náhodou. Vědci řešili rovnice pro kvantově gravitační korelace entropie černé díry. Následná analýza této rovnice vedla ke zjištění, že kvantová gravitace může vést ke tvorbě tlaku černých děr.

Podle fyziků se tak černé díry mohou stát jakousi „laboratoří“ pro studování vztahu mezi kvantovou mechanikou, gravitací a termodynamikou.

„Naše zjištění o tom, že černé díry mají jak tlak, tak teplotu, je vzrušující, protože to bylo úplné překvapení,“ řekl s nadšením Calmet. „Doufáme, že když bude kvantová teorie pole začleněna do obecné relativity, možná se nám podaří najít nový popis černých děr.“

Kromě toho by bylo možné vyřešit jednu z nejčastěji kladených otázek – co se stane s objektem, který je černou dírou pohlcen. Podle obecné relativity informace pohlcená černou dírou prostě zmizí, podle kvantové mechaniky je to naopak. Matematické zkoumání časoprostoru by to mohlo odhalit.

Zdroj: Physical Review D