Vědci vytvořili netypicky se chovající vír z atomů helia, zvláštní orbitální moment hybnosti

Rotující vír by mohl vědcům dovolit nahlédnout do detailů na subatomární úrovni / Pixabay
Fyzici poprvé vytvořili vír atomů helia s vlastnostmi, které sami zatím nechápou. Vysláním přímého paprsku jeho atomů mřížkou s malými štěrbinami dokázali vědci transformovat paprsek do jakéhosi „tornáda“.

Fyzici z Kalifornské univerzity dokázali vytvořit rotaci paprsku, takzvaný orbitální moment hybnosti. Na tom by nebylo nic zvláštního, kdyby se tato rotace chovala tak, jak by odborníci předpokládali. Směr této rotace byl ovšem naruby.

Tato nepředvídatelnost má vlastnosti, které fyzici zatím nechápou. Domnívají se, že jejich rotace atomů by mohla paprskům věnovat další „dimenze“ magnetismu. Další zajímavé, nepředvídatelné vlastnosti mohou vznikat díky elektronům a jádrům uvnitř spirálovitého víru, které se pohybují různými rychlostmi.

„Jednou z možností je, že by to mohlo změnit magnetismus atomu nebo vnitřní magnetismus částice,“ prohlásil spoluautor studie Yair Segev, fyzik na Kalifornské univerzitě.

Pokud se tento rotující vír skutečně chová jinak, mohl by vědcům dovolit nahlédnout do detailů na subatomární úrovni.

„Myslím si, že jak to ve vědě často bývá, nevede to k něčemu novému, ale dá nám to spíše změnu perspektivy,“ drží se nohama pevně na zemi Segev.

Zdroj: Live Science