Země se vrátí za miliardu let na začátek cyklu a udusí veškerý život

Méně oxidu uhličitého znamená méně fotosyntetického života / Pixabay
Jsme zvyklí na to, že máme dostatek kyslíku. Ale vždy tomu tak na Zemi nebylo a nebude to tak ani v budoucnosti. Podle vědců to bude velice rychlý proces a nezachrání nás ani kolonizace jiných světů, neboť kyslík není trvale udržitelný na žádné i obyvatelné planetě.

Máme tak na ještě miliardu let obyvatelnou Zemi, vyplývá z nové studie. Velká oxidační událost nám dodala kyslík před 2,4 miliardami let. Cyklus Země se však vrátí ke svým počátkům, atmosféra bude bohatá na metan a chudá na kyslík. Všechno živé se tedy udusí.

A co více, podle vědců je snaha hledat život ve vesmíru zbytečná, protože kyslík není trvale udržitelným i na jinak obyvatelných světech. Nepomůže nám tak ani kolonizace jiných světů. Lidstvo by tím získávalo pouze čas.

Prozradil to klimatický model amerických vědců z Georgijského technického institutu. Model zahrnoval změnu jasu Slunce a odpovídající pokles oxidu uhličitého, jak se plyn ve zvyšujícím se teplu rozpadá. Méně oxidu uhličitého znamená méně fotosyntetického života, jako jsou rostliny, což by mělo za následek prudký úbytek kyslíku.

Dříve klimatické modely předpovídaly, že jakmile se zvýší jas Slunce, vymizí zemské oceány, a to přibližně za 2 miliardy let. Podle modelu aktuálního, který byl založen na 400 000 simulacích, se život ještě před vypařením povrchové vody udusí.

„Pokles kyslíku bude opravdu extrémní. Mluvíme asi o milionkrát menším množství kyslíku, než je dnes,” řekl Chris Reinhard, vědec z Georgijského technického institutu.

Zdroj: Nature Geoscience