Zemi před pár hodinami minul asteroid o velikosti kamionu, šlo o jeden z nejtěsnějších průletů v historii

Asteroid 2023 BU se přiblížil k Zemi natolik, že se výrazně změní i celá jeho dráha ve Sluneční soustavě / NASA
V pátek o půl druhé ráno kolem Země proletěl asteroid velký přibližně jako nákladní automobil. Asteroid, označovaný jako 2023 BU, byl objeven teprve minulý víkend.

Již o týden později ale proletěl pouhých 3600 kilometrů od naší planety. Podle NASA se jednalo o jeden z nejtěsnějších průletů podobného tělesa v historii.

NASA už dopředu ubezpečovala, že je pouze minimální riziko, že by asteroid narazil do Země. Pokud by ale k tomu přeci jen došlo, rozpadl by se 3,5 až 8,5 metru velký asteroid z velké části v atmosféře a na povrch Země by dopadly jen malé úlomky.

Planetku objevil v sobotu 21. ledna ze své observatoře MARGO v městečku Nauchnyj na Krymu amatérský astronom Gennadij Borisov, který už v minulosti pozoroval například známou kometu 2I/Borisov, která díky tomu nese jeho jméno. Další pozorování nové planetky pak provedlo Centrum pro malé planety Mezinárodní astronomické unie, odkud byla data automaticky zveřejněna na stránce pro potvrzení polohy objektů poblíž Země.

Po shromáždění dostatečného počtu pozorování byl pak nález oficiálně oznámen. Během následujících tří dnů provedla řada observatoří po celém světě desítky dalších pozorování, což astronomům pomohlo lépe upřesnit dráhu nového asteroidu.

Systém NASA Scout, který vyhodnocuje rizika dopadu a který spravuje Centrum pro studium objektů blízkých Zemi v jižní Kalifornii, analyzoval data z potvrzovací stránky Centra pro malé planety a rychle předpověděl, jak moc se 2023 BU k Zemi přiblíží.

„Scout rychle vyloučil, že by 2023 BU mohl narazit do Země, a i přes velmi málo pozorování byl dokonce schopen předpovědět, že se asteroid přiblíží k Zemi na historické minimum," popsal navigační inženýr Davide Farnocchia, který na má systém Scout na starosti.

I když u každého asteroidu v blízkosti Země dojde vlivem gravitace k menší změně trajektorie, 2023 BU se přiblížil natolik, že se výrazně změní i celá jeho dráha ve Sluneční soustavě. Před setkáním se Zemí byla dráha asteroidu zhruba kruhová, podobná té naší. Jeden oběh asteroidu trval 359 dní. Po průletu se dráha asteroidu protáhne a oběh mu tak zabere 425 dní.

Potenciálně nebezpečný asteroid je každý, co se k Zemi přiblíží na více než zhruba 7,5 milionu kilometrů a má průměr alespoň 100 metrů. Mezinárodní astronomická unie tvrdí, že takovýchto potenciálně nebezpečných asteroidů je přibližně 1 500. Ty sice pro Zemi zatím nepředstavují riziko, mají ale potenciál způsobit v případě dopadu do osídlených oblastí velké škody a je proto dobré mít o nich přehled. Odhaduje se, že na Zemi dopadne velký asteroid jednou za 200 až 300 let.

Zdroj: NASA, Daily Mail