Kometa ZTF byla velmi pěkně zachycena na Slovensku

Na snímku se kometa objevuje nad slovenskými zasněženými Vysokými Tatrami / Petr Horálek, FÚ v Opavě
V současné době lze na obloze pozorovat kometu C/2022 E3 ZTF, která je v malých dalekohledech viditelná i z okraje měst. S dobrým zrakem a vyhledávací mapkou kometu najdete v pozdních hodinách vysoko nad obzorem i pouhýma očima, ovšem jen daleko od měst.

V Česku bohužel na většině území převládá inverzní oblačnost, takže kometu lze pozorovat jen v horách. Za jasnou oblohou vyrazil i Petr Horálek z Fyzikálního ústavu v Opavě, a to rovnou do Vysokých Tater na Slovensko.

Kometu zaznamenal na teleobjektiv a měl možnost ji spatřit i na hranici viditelnosti pouhýma očima. Nejlepší období pro vyhlížení komety potrvá přibližně do konce ledna, pak již začne rušit Měsíc a kometa pozvolna bude slábnout.

Kometa je cirkumpolární (vůbec nezapadá), večer ji najdete nad severním obzorem v souhvězdí Draka. Během noci se pak dostává vysoko k nadhlavníku. Ve městech ji najdete ve triedru, mimo města ji uvidíte slaboučce i pouhýma očima. K jejímu vyhledání potřebujete mapku.

Jasnost komety C/2022 E3 ZTF dosáhla prahu 5,5 magnitudy, díky čemuž je kometa viditelná i pouhým okem (samozřejmě mimo města) jako slaboučká mlhavá skvrnka. V neděli 22. ledna byl díky jedinečné geometrii drah komety a naší planety Země patrný i velmi výrazný protichvost. Ten vzniká z těžších ledoprachových částic tažených gravitací od hlavy komety směrem ke Slunci. Další ohony (prašný a iontový) míří naopak od Slunce.

Na snímku Petra Horálka se kometa objevuje nad slovenskými zasněženými Vysokými Tatrami (kde bylo v minulém století objeveno několik komet), zachycená 200mm teleobjektivem ze zamrzlého břehu Štrbského Plesa. Blízko osvětlené cesty je v popředí vidět symbolický horský hotel Patria ve tvaru trojúhelníku. I přes světelné znečištění města Zákopané na severu (za horami) byla kometa pěkně vidět.

Lidské oči samozřejmě nejsou tak citlivé, takže reálný zážitek z komety na obloze nebyl tak podmanivý, alespoň ne bez dalekohledu. Kometa je nyní na cestě k nejbližšímu bodu k Zemi, kterým přejde 1. února (0,28 AU). V té době už bude na obloze dost rušit Měsíc. Poté už kometa začne slábnout. Nejlepší podmínky pro její sledování proto nastávají právě v tomto týdnu.

Zdroj: Astrofyzikální ProGResy z Opavy