Baterie jsou v zimě citlivé na nízké teploty: Jak používat elektroniku, aby vydržela v mrazu co nejdéle?

Při teplotě kolem bodu mrazu klesne kapacita plně nabitého akumulátoru zhruba o 20 procent / Pixabay
I na horách se různé elektronické vychytávky stávají čím dál oblíbenější součástí naší výbavy. Lidé stále častěji na zimní dovolené přibalují outdoorové kamery nebo drony, běžně využíváme chytré hodinky či sporttestery.

Ve většině současných elektronických zařízení najdete Li-Ion baterie, pro jejichž fungování se jako ideální teplota uvádí 15 až 20 stupňů Celsia. Při výrazně vyšších teplotách u baterií hrozí přehřátí a výbuch, při nižších teplotách zase klesá jejich celková kapacita, rychleji se vybíjejí a při dlouhodobém vystavení mrazu se poté akumulátor může poškodit i nevratně.

Podle specialistů z obchodu BatteryShop.cz klesne při teplotě kolem bodu mrazu kapacita předtím plně nabitého akumulátoru zhruba o 20 procent, při minus 20 stupních pak o celých 40 procent.

Co tedy máte dělat, když svou novou elektroniku zkrátka vzít ven do mrazu potřebujete či opravdu chcete? Základem je poskytnout jí alespoň o něco teplejší prostředí. Některé akční kamery a fotoaparáty například disponují speciálními obaly, které zařízení částečně chrání před chladem, ale navíc i před velmi nebezpečnou kondenzací vlhkosti.

Menší, a zejména nositelnou elektroniku, pak můžete zahřívat vlastním tělem. Například chytré hodinky, fitness náramky a různé sporttestery je proto vhodné nosit přímo na holém těle pod vrstvou oděvu a nikoliv až na bundě. Sice se obtížněji dostanete k jejich displeji a ovládání, ale zato jim poskytnete své tělesné teplo.

Menší fotoaparáty a kamery pak v době, kdy jste venku, ale nepoužíváte je, rovněž noste nejlépe ve vnitřní kapse. Případně lze z větších zařízení vyndat baterii, a udržovat v teple alespoň tu.

Pokud si sebou vezmete na hory i dron, tak je důležité vědět, že při zimním létání s dronem si je nutné více hlídat stav baterie. Působení chladu může skokově snížit kapacitu akumulátoru a náhlé vybití baterie během letu může vést ke zřícení stroje.

Pokud se se svým dronem chystáte na zimní let, zkuste před letem zahřát baterii dronu alespoň na 20 stupňů Celsia. Někdy ale stačí, když s dronem vzlétnete kousek nad zem a necháte jej zhruba minutu stát na místě. Tím se zahřejí nejen motory ve vrtulích, ale i baterie.

Mohlo by vás zajímat

Reklama