Ženy řídí stejně dobře jako muži: Dle studie je nerozhodí ani druhá fáze menstruačního cyklu

Bylo zjištěno, že fyzická odolnost je u obou pohlaví stejná / Pixabay
Ženy jsou geneticky předurčeny k tomu, aby se s extrémními podmínkami vypořádaly lépe než muži. Díky vhodnému školení a po dosažení zkušeností mohou být i lepší řidičky. Samozřejmě jde i o dlouhotrvající debatu o rozdílech ve fyzických výkonech.

V automobilovém sportu se řidičky dokážou s extrémními podmínkami vyrovnat dokonce ještě lépe, než jejich mužští protějšci. Studie dokonce zjistila, že mezi fyzickou zdatností žen a mužů není rozdíl.

Při absolvování tréninku a načerpání dostatečných zkušeností mohou být ženy klidně i rychlejší. Diskuse o rozdílech ve fyzických výkonech probíhala dlouho, řešilo se, zda jsou ženy schopny snášet náročné podmínky v dopravě. Jsou. Došlo přitom i k odbourání častého a neopodstatněného mýtu, že ženy nejsou tak tolerantní k vysokým teplotám, pokud provozují motoristický sport v určité fázi svého menstruačního cyklu.

Carmen Jorda, členka komise FIA Women in Motorsport Commission, byla kritizována poté, co povzbudila řidičky, aby hledaly fyzicky lehčí příležitosti k závodům. Výzkumní pracovníci na Michiganské státní univerzitě sledovali šest lidí: tři muže a tři ženy, aby zjistili, zda u motoristického sportu existuje rozdíl mezi pohlavími. Hodnocení bylo provedeno ve dvou třídách automobilů, v těch s uzavřeným a s otevřeným kokpitem.

Bylo zjištěno, že fyzická odolnost je u obou pohlaví stejná. Výzkumníci analyzovali rychlost bušení srdce a dýchání, teplotu těla a teplotu kůže a také stres vyvolaný teplem.

Tepelné napětí je při závodech stresující. Přitom ženy mají během určité fáze menstruačního cyklu přirozeně zvýšenou teplotu těla. „Představa, že se potenciálně unaví rychleji a stanou se bezpečnostním rizikem pro ostatní řidiče je ovšem mylná,“ řekl David Ferguson, asistent profesora, který strávil 15 let studiem fyziologie řidičů závodních automobilů na Michiganské státní univerzitě. Potvrzuje, že není pravda, že se v této fázi cyklu ženy dříve unaví. 

Kdysi se předpokládalo, že v luteální fázi menstruačního cyklu, tedy v jeho druhé polovině, která začíná po ovulaci, může být žena právě kvůli vyšší únavě nebezpečím pro sebe i ostatní motoristy. Luteální fáze je období, kdy ženy mohou mít vyšší tepovou frekvenci, vyšší základní tělesnou teplotu a zvýšené i další fyziologické faktory, které se obecně považují za známky únavy.

Zjistilo se, že i v této době se tyto faktory nijak výrazně neliší od těch, které vykazují řidiči muži. Studie, publikovaná v časopise Medicine and Science in Sports and Exercise, ukázala, že spíše než jakékoli hormonální změny u obou skupin, tedy řidičů i řidiček, způsobuje vyšší fyziologický stres charakter automobilu, tedy zda je s otevřeným nebo uzavřeným kokpitem.

Mohlo by vás zajímat

Reklama