Dva unikátní snímky planety Jupiter: Okamžik pádu meteoritu a barevná bouře v atmosféře

Další 1 fotografie v galerii
Hubbleův teleskop zachytil okamžik, kdy Jupiter byl na obloze přímo naproti Slunci / NASA
Texaský amatérský astronom, který fotografoval Jupiter, zachytil okamžik, kdy planetu zasáhl meteorit a na bouřlivé obloze vytvořil krátký jasný záblesk. Neuvěřitelné záběry sdíleli astrofotografové Ethan a George Chappelovi na twitterové na stránce Chappel Astro, kde zveřejňují svá pozorování.

Fotografie ukazují prchavé bílé skvrny, které se objevují jižně od rovníku planety, a poté okamžitě zmizí z dohledu. Objev přichází ve stejnou chvíli, kdy NASA vydala dechberoucí nový obrázek Jupitera, jak jej viděl Hubbleův vesmírný dalekohled.

Dopady meteoritů samy o sobě nemusí být neobvyklé, ale zachycení okamžiku, jako je tento, je vzácná událost. Ačkoli to ještě musí být oficiálně potvrzeno, vědci na sociálních sítích tvrdí, že to vypadá jako bolid – neboli meteorit, který explodoval v atmosféře Jupitera. Planeta Jupiter má díky své velikosti také nesmírnou gravitační sílu a tím pádem přitahuje všechny předměty ve své blízkosti. Tyto interakce však probíhají během několika sekund. Chappel měl štěstí, že zachytil zjevný dopad objektu. Uvědomil si to ale teprve dodatečně, a to díky softwaru s názvem Detect, který je navržen právě pro tyto účely.

NASA také zveřejnila nový snímek Jupitera, pořízený ve vysokém rozlišení ve viditelném světle 27. června 2019 v rámci programu Legacy Atmospheres Legacy programu OPAL. Hubbleův teleskop zachytil okamžik, kdy Jupiter byl na obloze téměř přímo naproti Slunci. Odborníci tvrdí, že viditelné detaily na snímku nám poskytují nové a důležité informace o atmosféře této planety.

Mezi nejvýraznější rysy obrázku patří bohaté barvy mraků, které se pohybují směrem k Velké rudé skvrně na Jupiteru. Bouře se valí proti směru hodinových ručiček mezi dvěma pruhy mraků. Všechna pásma jsou oddělena větry, které mohou dosahovat rychlosti až 644 km za hodinu.

Rozdíly v tloušťce a výšce mraků amoniaku vytvářejí pásy. Barevné pruhy v různých směrech jsou výsledkem různých atmosférických tlaků. Lehčí pruhy stoupají výš. Vířivá vlákna kolem vnějšího okraje červené bouře jsou mraky ve vysoké nadmořské výšce. Jsou zatahovány dovnitř do bouře.