Nadzvukové létání pro každého? Dopravní letadlo Boom Supersonic zvládne trasu Londýn - New York za 3 hodiny!

 
Další 4 fotografie v galerii
Bude za osm let supersonické cestování opravdu pro každého? / Boom Technology
Blake Scholl, zakladatel společnosti Boom Supersonic, a jeho tým technologů se v těchto dnech na Dubai Airshow pochlubili s nejnovějšími detaily o horké novince zvané Boom Supersonic Aircraft.

Konečně se totiž podařilo vyrobit letadlo, jež umožní cestovat i tak dlouhé trasy, které dnes většinou lidé ani raději nelétají, protože by nedělali nic jiného. Kdekdo dnes pracuje v USA a neustále cestuje mezi Evropou a USA, popřípadě musí za rodinou někam do ciziny. Pro podobné typy lidí bude cesta zkrácená na 3 hodiny a 15 minut jen pouhým mžikem dříve procestované doby!

Autoři projektu naznačili, že novinka přitom nebude nijak extrémně drahá – chtějí, aby si v roce 2025 mohl užít supersonického cestování opravdu každý. Letenka bude stát zhruba totéž, co business class dnes (2.500 USD jedna cesta). Kdo si myslí, že hlučnost bude z důvodu větší rychlosti nesnesitelná, tak se mýlí, jelikož vše bude na stejné úrovni jako u jiných letadel (evidentně kvůli určitým zákonným předpisům) a zástupci firmy vysloveně zdůraznili, že novinka bude tišší než legendární Concorde (cca o 30 %).

Supersonická stíhačka je 2,6x rychlejší než stíhačky s proudovými motory!

Veškeré tyto novinky dorazily v podstatě hned poté, co se nedávno pan Scholl pochlubil, že menší verze zařízení (označená jako Baby Boom XB-1 slibující rychlost 2330 kilometrů za hodinu) se bude testovat v ostrém provozu již za rok a že firma Boom již obdržela na 76 objednávek od pětice nejmenovaných aerolinek. Posádka má dva muže pro XB-1, jeho větší bratr má unést 55 cestujících a budou zde dvě řady, takže každý bude u okna i v uličce zároveň. Ani ta nejdelší cesta kamkoliv na světě (z Los Angeles do Sydney) mu nebude trvat déle, jak 6 hodin.

Tato stíhačka byla po celé tisícovce návštěv ve větrném tunelu vytvořena špičkovými experty na poli avioniky a to z organizací NASA, SpaceX a Boeing. Supersonická stíhačka je 2,6x rychlejší, než aktuální stíhačky s proudovými motory.

Trup letadla bude samozřejmě jen z uhlíkových vláken. Model Baby Boom XB-1 má délku 20 metrů, rozpětí 5,2 metru, maximální vzletovou hmotnost 6 120 kg, motor 3X General Electric J85-21, dolet 1000 námořních mil (1 852 km) a sviští si to rychlostí 2 330 km/h. Cestovat se bude ve výšce 18,3 kilometru, což už je výška, ze které lidé uvidí kulovité zakřivení Země.

Prozatím jsou k dispozici prostředky a díly pro celkem 10 kompletních XB-1, nicméně vývojáři předpokládají, že se pořádných rychlostí dočkáme co nevidět i v jiných oblastech – nakonec, je to už dobrých 60 let, co je proudové letectví na špičce, přitom my dnes stále musíme létat rychlostmi z roku 1960.

Problém ani tak není v tom, že by to nezvládali již autoři projektu Concorde, ale v prostém faktu, že tehdy (a až doposud) nebyla k dispozici speciální technologie (třeba uhlíková vlákna) za dostupnou cenu, proto byl zatím tento typ létání určen spíše pro pár šťastných miliardářů, než pro běžné cestující.

 
Vstoupit do diskuze  (2)

Mohlo by vás zajímat

Reklama