- Martin Pokorný
- Doprava
- 29. října 2019
- 06:44
Škoda vyvíjí a vyrábí motory v Mladé Boleslavi již 120 let
Portfolio této české automobilky, která v příštím roce oslaví 125 let od založení, rychle obohatila řada pokrokových motorů pro silniční vozidla, letadla i pro další účely.
Na jaře 1899, necelé čtyři roky po založení společnosti Laurin & Klement, byla nabídka jízdních kol rozšířena o pomocný benzinový motor. Už 18. listopadu 1899 ale představila mladá firma motocykl s motorem vlastní konstrukce, Slavia Typ A byla dodávána ve výkonových verzích 1,25 k resp. 1,75 k.
Konstruktér Václav Laurin navrhl také inovativní elektrické zapalování a vlastní karburátor. V roce 1902 vznikl prototyp BB s dvouválcovým motorem, uloženým příčně v rámu, v následujícím roce začala výroby typu CC s uspořádáním V2. Společnost kromě toho vyráběla také kapalinou chlazené motory.
V září 1904 byla podepsána licenční smlouva na výrobu motorů L&K v Drážďanech pod značkou „Germania“ a v témže roce vznikl v Mladé Boleslavi jeden z prvních motocyklů se čtyřválcovým motorem na světě, model Laurin & Klement Typ CCCC se čtyřmi spojenými jednoválcovými pohonnými jednotkami. Po technickém zdokonalení v roce 1905 disponoval motor už společnou klikovou hřídelí, zadní kolo namísto koženého řemene poháněl kovový řetěz. Éra motocyklů značky Laurin & Klement, která pokračovala až do roku 1910, dosáhla svého vrcholu na jaře roku 1905, když značka L&K vyhrála neoficiální mistrovství světa ve francouzském Dourdanu.
V dubnu 1905 byl v Praze představen první automobilový motor Laurin & Klement, který byl na podzim zabudován do vůbec prvního automobilu značky z Mladé Boleslavi, modelu L&K Voiturette A. Kapalinou chlazený motor V2/55° v litrové třídě měl výkon 5,2 kW (7 k). V následujících dvou letech byly vyvinuty i řadové motory se dvěma a čtyřmi válci, na které navázal i řadový osmiválec typu FF (1907), první svého druhu ve střední Evropě.
Spolupráce s vynálezcem Františkem Křižíkem vyústila v první hybridní vůz na bázi typu E se dvěma stejnosměrnými elektrickými motory. K vrcholům éry L&K patří závodní motor FCR s extrémním zdvihem 250 mm (1909) a čtyřválcový motor EL, s nímž v dubnu 1910 odstartovalo první letadlo na území Čech. Vedle agregátů pro vozidla se v Mladé Boleslavi vyráběly také stacionární spalovací motory, pohonné jednotky pro motorové pluhy a elektrocentrály.
Ve dvacátých letech 20. století zahrnovala nabídka značky L&K/ŠKODA například sofistikované motory ŠKODA 4R se šoupátkovým rozvodem a motory ŠKODA 6R se spalovacími komůrkami Ricardo. V roce 1929 byla v Mladé Boleslavi zahájena pásová výroba motorů; vrcholným modelem nabídky značky byl model ŠKODA 860 s řadovým osmiválcem a devětkrát uloženou klikovou hřídelí. Generální opravy nové generace vozidel ulehčily ocelové vložky válců, nejprve „suché“ a později (1937) „mokré“.
Rok 1937 znamenal pro automobilku ŠKODA také přechod od rozvodu SV k modernějšímu OHV. Vlajkovou lodí byl model ŠKODA SUPERB, poháněný řadovým šestiválcem, v malém počtu byly vyráběny i verze se čtyřlitrovým vidlicovým osmiválcem (1939). ŠKODA kromě toho vyvíjela také levné a velice oblíbené litrové čtyřválce, které položily základ i pro poválečnou nabídku pohonných jednotek.
Revoluční změnu přinesl české automobilce motor vozu ŠKODA 1000 MB z roku 1964. Jeho blok byl podle původního českého patentu vyroben metodou tlakového lití hliníku, což přineslo velké zrychlení produkce i snížení hmotnosti motoru. Tato pokroková výrobní technologie se osvědčila i na poli motoristického sportu, například ve voze ŠKODA 130 RS, který v roce 1977 ve své třídě zvítězil v Rallye Monte Carlo. Inovativní koncepce motoru i jeho výroby zůstala zachována i po zavedení nové generace vozů značky ŠKODA s pohonem předních kol – modelu ŠKODA FAVORIT v roce 1987.
Po vstupu značky ŠKODA do koncernu Volkswagen v roce 1991 dodávala mladoboleslavská automobilka už od roku 1997 motory dalším koncernovým značkám. Pohonné jednotky vlastní konstrukce byly nejprve litrové agregáty o výkonu 37 kW/50 k, v roce 2001 začala výroba tříválcových motorů 1,2 HTP, které se uplatnily i v modelech VW Fox, VW Polo a Seat Ibiza.
O osm let později následovala s modelem 1,2 TSI nová generace hospodárných a ekologických čtyřválcových motorů s přímým vstřikováním paliva.
Sdílení
Twitter
Komentáře
Email