Tichá jízda aneb první systém na světě pro aktivní eliminaci hluku od podvozku

Hluk od podvozku nebo motoru pronikne do interiéru k cestujícím za 0,009 sekundy / Pixabay
Specialisté z Hyundai Motor Group vyvinuli první systém na světě pro aktivní eliminaci hluku od podvozku – RANC (Road Active Noise Control). Historicky první systém svého druhu dramaticky snižuje hlučnost v interiéru vozidla.

RANC vychází z aktuální technologie ANC (Active Noise Control), která aktivně eliminuje hluk vysíláním zvukových vln s opačnou amplitudou, než má přicházející hluk. ANC je softwarem řízená technologie, která analyzuje hluk v interiéru, a na základě toho snižuje hlučnost od motoru a podvozku. Odlišuje se tak od pasivního odhlučnění materiály, které pohlcují hluk.

Současný způsob odhlučnění zahrnuje zvukově izolační materiály a dynamické tlumiče. Tyto prvky zvyšují hmotnost a navíc nedokážou zcela pohlcovat akustická vlnění velmi nízkých frekvencí na pomezí infrazvuku. ANC naproti tomu využívá mnohem lehčí díly, jako jsou mikrofony a řídicí jednotky, k efektivnější regulaci hluku a minimalizaci akustického vlnění na hranici mezi slyšitelným zvukem a infrazvukem. Tato technologie je již k dispozici v některých vozidlech Hyundai.

Současný systém ANC je však limitován možnostmi měření hluku a technologie pro analýzu naměřených hodnot. ANC lze kvůli tomu využívat pouze u konstantního hluku, jehož výskyt je předvídatelný. Hyundai používá současnou technologii ANC nejčastěji k eliminaci trvalého hluku od motoru.

Vzhledem k tomu, že hluk od podvozku nebo motoru pronikne do interiéru k cestujícím za 0,009 sekundy, je využitelnost současné technologie omezená. Nový systém dokáže analyzovat různé druhy hluku v reálném čase a vysílat zvukové vlny s opačnou amplitudou. Nová technologie může například zpracovávat různé druhy hluku od podvozku, jako jsou rezonující zvuky, vznikající mezi pneumatikami a koly, nebo dunivé zvuky, které se šíří od vozovky vzhůru.

RANC funguje na následujícím principu: RANC vypočítává pomocí senzoru zrychlení vibrace, přenášené z vozovky do vozidla, a elektronická řídicí jednotka analyzuje hluk od podvozku. Díky optimalizované rychlosti výpočtu a přenosu signálu trvá analýza hluku a vytvoření zvukové vlny s opačnou amplitudou procesorem pro zpracování digitálního signálu DSP (Digital Signal Processor) pouhých 0,002 sekundy.

Mikrofon neustále sleduje účinnost eliminace hluku od podvozku a tuto informaci předává DSP. RANC vykonává precizní analýzu hluku a rychlé výpočty, aby eliminoval hluk od podvozku zvlášť pro sedadlo řidiče, sedadlo spolujezdce vpředu a zadní sedadla.

Systém RANC dokázal v testech na vozovkách s různým povrchem snížit hladinu vnitřní hlučnosti až o 3 dB. Měření přitom probíhala při různé rychlosti jízdy a na různých sedadlech. Tato hodnota představuje snížení hlučnosti přibližně o polovinu v porovnání s identickým vozem bez technologie RANC.

Mohlo by vás zajímat

Reklama