- Petr Sýkora
- Věda a vesmír
- 11. února 2020
- 13:21
Prototyp nového raketového motoru by mohl zkrátit dobu cesty na Mars o polovinu
Miniaturní prototyp motoru v orientačním testu vystřelil hnací plyn argon přes 12palcovou trysku maximální rychlostí 90 123 km za hodinu. Pokud bude motor upraven na plnou velikost, mohl by podle Pulsar Fusion dosáhnout rychlosti 160 924 km v hodině, což je více než dvojnásobek maximální rychlosti výfukových plynů dosahovaných současnými raketami pomocí tradičních metod pohonu.
Použití tradičních motorů k dosažení oběžné dráhy a pak přepnutí na nové argonové iontově poháněné trysky by mohlo zkrátit čas potřebný k dosažení Marsu na polovinu. Mohlo by to také vydláždit cestu budoucímu raketovému motoru poháněnému jadernou fúzí, schopnému dosáhnout rychlosti až 804 672 km za hodinu, čímž by se staly realitou expedice mimo naši sluneční soustavu.
Motor pracuje na principu přehřívání plynu na přibližně 1600 °C a jeho magnetizace probíhá tak, aby částice argonu létaly dozadu při obrovské rychlosti. Ale iontové trysky pracují efektivně při mnohem nižších teplotách než jaderná fúze.
Aby bylo dosaženo metody pohonu jadernou fúzí, musel by motor vytvářet a udržovat teploty vyšší než 100 000 000 °C. Cílem vědců v Pulse je postavit motor, který může pracovat při fúzních teplotách a nabídne ještě větší rychlosti přesahující 804 672 km v hodině.
Současné rakety používající tradiční pohonné metody a palivo jsou účinné pro dosažení oběžné dráhy, ale mají maximální rychlost výfukových plynů kolem 64 373 km v hodině. Pulsar Fusion si myslí, že se to dá vylepšit, a vynaložil 500 000 liber na prototyp, včetně výzkumu a vývoje.
Bude ještě třeba začného množství práce, aby technologie byla životaschopná pro skutečné vesmírné mise. Trysky budou moci ve vesmíru udržovat vysoké rychlosti, ale bojují se zrychlením. Představuje to budoucnost alespoň pro příští desetiletí, kdy pevná nebo kapalná paliva dostanou rakety ze Země na oběžnou dráhu. Jednou budou ve vesmíru tradiční motory vypnuty ve prospěch fúzních pohonů.
Sdílení
5
Twitter
Komentáře
Email