Studenti nečekaně objevili černou díru vzdálenou 30 000 světelných let

Další 1 fotografie v galerii
Sonda OSIRIS-REx opustila Zemi před více než dvěma lety / NASA
Tým studentů pozoroval asteroid Bennu pomocí kosmické sondy OSIRIS-REx, přitom spatřil zářící objekt v souhvězdí Columba. Tento nástroj vyvinutý studenty MIT a Harvardu a navržený k měření rentgenových paprsků emitovaných z asteroidů, náhodně zachytil nápadný světelný paprsek z černé díry, která dostala jméno MAXI J0637-430.

K této Emisi rentgenového záření dochází, když černá díra vtáhne hmotu z normální hvězdy, která se nachází na oběžné dráze nedaleko ní. Jakmile se hmota spirály roztočí na rotující disk obklopující černou díru, v procesu se uvolní obrovské množství energie, a to především formou rentgenového záření.

Nová černá díra byla detekována vloni na podzim. NASA nyní vydala GIF zobrazující vizualizaci výbuchu detekovaného přístrojem OSIRIS-REx. Madeline Lambertová, postgraduální studentka MIT, která navrhla příkazové sekvence nástroje, jež odhalily černou díru, řekla: "Rentgenové záblesky, jako je ten vycházejíc z nově objevené černé díry, lze pozorovat pouze z vesmíru. Ochranná atmosféra Země totiž chrání naši planetu před rentgenovými paprsky.

Hlavním účelem nástroje REXIS je připravit příští generaci vědců, inženýrů a projektových manažerů na vývoj a provoz hardwaru kosmického letu. Od počátku v misi pracuje v týmu REXIS téměř 100 vysokoškolských a postgraduálních studentů.

Sonda OSIRIS-REx, která opustila Zemi před více než dvěma lety, má na své misi studovat asteroid a doufejme, že v roce 2023 vrátí vzorek domů. Plavidlo stráví příští rok na oběžné dráze kolem svého cíle a poté krátce spadne, takže se může dostat dostatečně blízko, aby nashromáždilo vzorek nečistot a skály z povrchu.

Hlavním cílem OSIRIS-REx je přivést zpět vzorek z asteroidu. Asteroid Bennu je považován za kus uhlíku, který může obsahovat organické materiály nebo molekulární prekurzory k životu. Analýza vzorku z Bennu pomůže planetárním vědcům lépe porozumět úloze, kterou asteroidy mohli hrát při dodávání sloučenin vytvářejících život na Zemi.