Hackeři zkouší i v České republice přes Covid-19 nakazit počítače

Větší instituce jsou více ohroženy už propojením počítačů do sítě / Pixabay
Přestože nákaza nového koronaviru se na počítače nepřenáší, hackeři zneužívají strachu a paniky k vlastnímu obohacení. Podvodné emaily a další obsah se šíří Českem a snaží se z uživatelů vylákat citlivé údaje, nainstalovat jim na PC škodlivý software nebo jejich počítače úplně zašifrovat a požadovat výkupné.

Přestože technicky tyto útoky nejsou ničím novým, obavy a potřeba informací o koronavirové epidemii může více svádět k otevření stránek, jež mohou mít škodlivý obsah.

To, že hackeři nemají slitování ani při krizových situacích ukázal páteční kybernetický útok na Fakultní nemocnici v Brně, který ji částečně ochromil. „Internetoví podvodníci se nebrání jakékoliv příležitosti, jak se obohatit. V současné době se dostává extrémní pozornosti epidemii koronaviru, lidé se nákazy bojí a jsou v nejistotě. Po internetu zároveň koluje spousta různých informací a domněnek, což je ideální situace pro vyvolání pozornosti a nalákání oběti,“ popisuje Karel Obluk, který vedl vývoj antivirového softwaru AVG. 

Nebezpečí nákazy ukázal právě páteční útok na Fakultní nemocnici v Brně. Větší instituce typu nemocnic nebo úřadů jsou více ohroženy už propojením počítačů do sítě. Pokud je infikován počítač připojený do místní sítě, může být pro infekci šíření snazší a napadne více zařízení. To může vést až ke kolapsu celého systému.

Zároveň tyto instituce často pracují s komplikovanějším infrastrukturou a v kombinaci s velkým množstvím dat, která zpracovávají, pak trvá obnovení provozu mnohem déle. Úklid velkého domu také zabere mnohem víc času než malého bytu; tady je to podobné.

Každá taková instituce měla mít připravený krizový plán obnovy pro případ havarijní situace, včetně kybernetického útoku. Pozornost by také instituce měly věnovat školení zaměstnanců, aby nedocházelo k zavlečení počítačové infekce reakcí na podvodné maily nebo instalací škodlivých aplikací.

Mohlo by vás zajímat

Reklama