- Petr Sýkora
- Doprava
- 31. března 2020
- 14:44
NASA odhaluje plně elektrické letadlo X-57 Maxwell, které nebude produkovat žádné emise
Disponuje štíhlýmI křídly, která zvyšují účinnost letadla snižováním tření za letu. Má také dobíjecí lithium-iontové baterie, které mu poskytují energii. Je navržen tak, aby pomohl vyvinout standardy pro plně elektrická letadla. Obrázky ukazují letadla v jejich finální podobě vyvinutá ze čtyř konfigurací, na nichž NASA pracovala.
Letoun byl vytvořen týmem inženýrů, výzkumníků, pilotů, vizuálních umělců a mnoha dalších lidí v NASA. Jeho vzlet a přistávací pohon zajišťuje 12 vysoce výkonných elektromotorů na okraji křídel. Jde spíše o prototypy než o dokončené letadlo.
NASA říká, že až bude letoun plně vyvinutý z hlediska konstrukčního, může být X-57 o 500 % efektivnější než konvenční letadla. To by přineslo nulové emise během letu a mnohem méně hluku. Malý experimentální letoun má křídlo s vysokým poměrem stran a vrtuli s křídly o průměru 5 stop, kterou používá k získání energie během letu.
„Letadlo X-57 používá 12 malých motorů umístěných přes křídlo ke zvýšení průtoku vzduchu, takže křídlo produkuje vztlak, i když letadlo letí pomalu,“ uvádí NASA. Plavidlo se použije ke stanovení standardu pro všechna budoucí elektrická letadla, stanoví pravidla pro ta, která získají licenci k provozu.
Dle NASA je elektrická energie efektivní a spolehlivá. Elektrické motory mohou být umístěny kdekoli v letadle, aby se zvýšila účinnost. Letadlo nevyžaduje žádné palivo, žádný spalovací motor a je poháněno 100% elektrickým systémem. X-57 dostalo jméno od skotského fyzika Jamese Clerka Maxwella, který propagoval elektromagnetismus.
Využívá elektrické technologie, aby zajistilo čistší, tišší a udržitelnější létání. Jde o součást série X-letadel, což jsou experimentální americké letouny, které testují nové technologie a aerodynamické koncepty.
Sdílení
16
Twitter
Komentáře
Email