Prodej chytrých telefonů klesl celosvětově v prvním čtvrtletí roku 2020 o 20 %

Největší propad mezi velkými výrobci zaznamenala v prvním kvartále letošního roku společnost Huawei / Pixabay
Samsung, Huawei i Oppo zaznamenaly celosvětově dvouciferné propady. Český trh meziročně poklesl o 16 %, jedinou rostoucí značkou ve světě i v Česku bylo Xiaomi.

Celosvětové prodeje chytrých telefonů koncovým zákazníkům poklesly v prvním čtvrtletí roku 2020 o 20,2 %. Nástup karanténních opatření v řadě zemí v kombinaci s ekonomickou nejistotou způsobenou pandemií COVID-19 vedl ke kolapsu poptávky po chytrých telefonech, neboť řada zákazníků omezila v prvním čtvrtletí zbytné výdaje. 

Pandemie koronaviru způsobila vůbec největší propad světového trhu chytrých telefonů v historii. „Většina velkých čínských výrobců i společnost Apple byli vážně zasaženi dočasnými odstávkami továren v Číně a poklesem poptávky způsobeným karanténními opatřeními, jež postupně zasáhly prakticky celý svět,“ říká výzkumný analytik Gartneru Anshul Gupta. 

Vůbec nejhůře si mezi pěti největšími výrobci vedly společnosti Samsung, Huawei a Oppo. Všichni velcí výrobci chytrých telefonů zaznamenali v prvním čtvrtletí pokles s jedinou výjimkou – Xiaomi.

Prodejní úspěch zařízení značky Redmi na mezinárodních trzích a agresivní zaměření na online prodejní kanály pomohly Xiaomi k dosažení lepších výsledků, než se očekávalo. Samsung si přes pokles prodejů o 22,7 % v prvním čtvrtletí udržel první pozici v počtu dodaných přístrojů s tržním podílem 18,5 %. 

Samsungu se sice podařilo připravit větší zásoby přístrojů v distribučních kanálech v rámci přípravy na uvedení nových modelů, nicméně jeho neefektivní online prodejní kanály v kombinaci s karanténou vedly k mnohem slabším prodejům koncovým zákazníkům. „COVID-19 měl na prodeje Samsungu ve čtvrtletí negativní dopad, nicméně mohlo být mnohem hůř,“ vysvětluje Anshul Gupta. „Omezená přítomnost značky na čínském trhu a umístění řady výrobních závodů mimo Čínu zabránilo ještě většímu propadu.“

Vůbec největší propad mezi velkými výrobci zaznamenala v prvním kvartále letošního roku společnost Huawei – prodeje poklesly meziročně o 27,3 %, i tak se ale společnosti podařilo udržet si druhou příčku. „Huawei čeká obtížný rok,“ říká Anshul Gupta, „společnost sice vyvinula vlastní ekosystém HMS, nicméně bez populární aplikací a obchodu Google bude jen obtížně oslovovat zákazníky na mezinárodních trzích.“ 

Pandemie v prvním čtvrtletí nedopadla tak vážně na některé další velké výrobce – prodeje Apple klesly meziročně o 8,2 %. „Společnost měla velmi dobrý začátek roku díky novým modelům, o něž byl ve světě zájem. Pokud by nepřišla pandemie, v Apple by nejspíše zaznamenali rekordní první čtvrtletí, nicméně výpadky dodavatelských řetězců a pokles poptávky tento pozitivní trend během února zastavily,“ dodává Annette Zimmermannová, viceprezidentka výzkumu Gartneru. „Schopnost Apple obsloužit své zákazníky cestou online prodeje a návrat jeho výrobních kapacit k normálu pomohly na konci března na dobrý začátek roku alespoň zčásti navázat.“

Mohlo by vás zajímat

Reklama