Cestování časem bez paradoxů je podle mladého fyzika ve vesmíru možné

Jakýkoliv pokus o vytvoření paradoxu by byl vesmírem v podstatě pohlcen / Pixabay
Cestování časem je doménou hlavně sci-fi filmů a literatury. O tom, zda by skutečně bylo možné cestovat časem, vedou vědci, fyzici a další kapacity nekonečné debaty. Germain Tobar studuje na Queenslandské univerzitě. Nyní vypracoval předběžnou matematiku, podle které by teoreticky bylo cestování časem v našem vesmíru možné.

Klasická dynamika nám říká, že znalost stavu systému v určitém čase umožňuje měřit celou jeho historii. Einsteinova teorie obecné relativity zase hovoří o časových smyčkách a cestování v čase. „Jako fyzici chceme pochopit nejzákladnější zákony vesmíru a už roky si lámu hlavu nad tím, jak může věda dynamiky odpovídat Einsteinovým předpovědím,“ poznamenal Tobar. 

Tobar a jeho nadřízený pracovník Fabio Costa prokázali, že cestování časem není nemožné. Navíc by to bylo proveditelné, aniž by vznikaly paradoxy, které by odporovaly motivaci časem cestovat. 

Tobarovi jako příklad k demonstraci teorie posloužila současná krize s pandemií viru Covid-19. Kdybyste cestovali časem, abyste zabránili nákaze pacienta nula a zamezili šíření viru, stal by se z vás pacient nula. Nebo by jím byl někdo jiný. „Bez ohledu na to, co jste udělali, hlavní události by se kolem vás jen rekalibrovaly,“ vysvětlil Tobar. 

Znamená to, že bez ohledu na vaše činy by k pandemii stejně došlo. Motivovalo by to však vaše mladší já k tomu, aby cestovalo v čase a zastavilo to. Jakýkoliv pokus o vytvoření paradoxu by ale byl vesmírem v podstatě pohlcen. Vesmír by se zkrátka vašim činům přizpůsoboval, a tak by utlumil veškeré nesrovnalosti už v zárodku. 

Zkrátka, co se má stát, se stane a nelze to ovlivnit. Můžeme tomu říkat osud, jemuž nelze uniknout. Nebo přizpůsobivý vesmír, který je „tvárný“. „Rozsah matematických procesů, které jsme objevili, ukazuje, že cestování časem se svobodnou vůlí je v našem vesmíru logicky možné bez jakéhokoliv paradoxu,“ potvrdil Tobar. 

Mohlo by vás zajímat

Reklama